Nina Jensen og Kjell Inge Røkke

Nina Jensen slutter i WWF – begynner hos Røkke

Skal redde verdenshavene som sjef for Røkkes nye superskip. Vil tjene dobbelt så mye som søsteren Siv.

NY JOBB: WWF-sjef Nina Jensen slutter i WWF etter 15 år. Foto: Nina Hansen / Dagbladet.
NY JOBB: WWF-sjef Nina Jensen slutter i WWF etter 15 år. Foto: Nina Hansen / Dagbladet. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): De ansatte i miljøorganisasjonen WWF fikk sjokknyheten i dag, tirsdag formiddag, om at leder og frontfigur Nina Jensen slutter.

Marinbiologen, også kjent som finansminister Siv Jensens søster, går av etter fem år i lederstolen og 15 år i organisasjonen. Hun har takket ja til å bli leder for olje- og fiskerimilliardær Kjell Inge Røkkes nye gigantprosjekt, forsknings- og ekspedisjonsskipet REV (Research Expedition Vessel).

I dette intervjuet forteller hun om å forlate drømmejobben, om hvor forskjellige syn hun og storesøster Siv har, om hvordan havene må reddes, hvorfor hun er lei av norske politikere og nå velger Røkke. Og hvorfor to millioner i året er en helt passelig årslønn for en som henne.

- Dette er den vanskeligste beslutningen jeg har tatt i mitt liv. Jeg har vært så lidenskapelig engasjert i WWF, og det kommer jeg alltid til å være. Denne organisasjonen har alltid vært målet mitt, og jeg kommer til å savne folkene som jobber her. Men samtidig har WWF aldri vært bedre rustet, sier Jensen, som tok over som leder da Rasmus Hansson trakk seg i 2012.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer