NM i hjemmesider

Har du Norges beste hjemmeside? Nå har du sjansen til å slå det fast én gang for alle. Dagbladet.no, IT-Akademiet og Start.no arrangerer NM i hjemmesider.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Du begynner med å lage en hjemmeside, eller sende oss URLen til siden du allerede har laget. Du kan også foreslå sider som er laget av andre. Skriv gjerne en kort kommentar der du forteller hvorfor akkurat denne siden er Norges beste.

Hvis du ikke har en hjemmeside, får du 30 megabytes plass til siden din på Start.no. Der finner du også en en komplett HTML-guide og gode hjemmesidetips.

Alle bidrag sendes til konkurranse@dagbladet.no. Deretter vil en jury bestående av portalredaktør Eirik Urke i Start.no, utvikler Ola Strømman og utvikler Ann Baekken i DB Medialab og reporter Eugene Brandal Laran i Dagbladet.no velge ut 75 kandidater som går videre.

Netadressa til disse 75 blir sendt videre til vurdering ved IT-Akademiet. De bruker sine profesjonelle sensorer for å plukke ut ti finalister. Disse blir lagt ut på Dagbladet.no, og det blir lesernes oppgave å kåre vinneren.

De tre beste hjemmesidene blir premiert med mobiltelefoner av typen Nokia 3310 fra Teknopolis.no

Regler:

Ansatte, eller nær familie av ansatte i Dagbladet, IT-Akademiet eller DB Medialab kan ikke delta.

Kommersielle sider kan ikke delta. Det betyr at hjemmesiden til for eksempel en artist ikke kan stille, men fanklubben kan godt være med.

Kandidatene må være sendt oss på e-post seinest fredag 8. desember.

Om vurderingen:

Vurderingen er delt opp i 5 deler:

  • Førsteinntrykk og grunnleggende krav
  • Bilde/ fargebruk
  • Meny/ navigasjon
  • Innhold
  • Ekstra poeng

Vurdering av design og designmessige virkemidler vil være en subjektiv og skjønnsmessig vurdering, men vi prøver her å legge til grunn en del krav som må være på plass. Enhver vurdering vil være preget av vedkommendes bakgrunn og erfaring med nettbruk.

1. Førsteinntrykk og grunnleggende krav

Når en bruker kommer på førstesiden, er det viktig at førstesiden gir informasjon om hva nettstedet inneholder.

  • Nedlastningstiden skal stå i stil med verdien av førstesiden. Brukeren skal ikke føle seg snytt for å ha ventet lenge på noe som ikke er verdt det.
  • Nettstedet skal være tilpasset vanlig oppløsning, det vil si 800x600. Det skal ikke være scrolling horisontalt.
  • Tittelen på siten skal reflektere hva nettstedets innehold. «Untitled Document» er ikke lov!
  • Det skal ikke være scrolling på eventuelt frameset, eller unødvendig scrollling på tomt innhold nedover.
  • Font-type: Vanlig. Det vil si Arial, Verdana, eller Times New Roman. Fonten skal stå i stil med resten av designet. Fontbruken skal gjennomføres på hele nettstedet, fargen på fonten skal harmonere med resten av nettstedet, og være lettleselig.
  • Eventuell bakgrunnsfarge skal stå i stil med resten av nettstedet, og ikke kreve for mye av oppmerksomheten.

2. Bilder/fargebruk

Enten et nettsted bruker mye bilder, eller kanskje bildet av vedkommende selv er det eneste bildet - er det viktig at det er satt i en naturlig setting og at bildene er optimalisert for rask nedlastning.

  • Det er viktig at animasjoner og illustrasjoner ikke tar oppmerksomheten bort fra innholdet. Bilder og farger skal forbedre brukerens oppfatning av helheten.
  • Hvis bildebruk er en viktig del av nettstedet, må man se om det er en naturlig bildebruk. Om det er en del av layouten, eller tilleggsfunksjon.
  • Det skal være bra kvalitet på bildene, og de skal være optimalisert for web (det vil si lav oppløsning og rask nedlastning)
  • Det er også mulig å bruke andre designmessige virkemidler - for eksempel å bruke tegn, tall og bokstaver i forskjellige sammensetninger.
  • Farger kan brukes for å forsterke design uttrykket. Det er da viktig at fargene er samstemte, og ikke forstyrrer resten av designet.
  • Hvis Flash er brukt, må man se på om det skaper den rette effekten. Ekstra mye animasjon skaper kun irritasjon og tar bort oppmerksomheten fra resten av innholdet. (Underholdningseffekten må ikke undervurderes, men da er det viktig at det er bra laget.)

3. Meny/navigasjon

Hvordan brukeren kommer seg frem på nettstedet er viktig. Bra navigasjon gjør det enklere og mer brukervennlig.

  • Meny/ navigasjon skal være tilgjengelig på alle underordnete sider.
  • Det skal være lett å finne frem- uten unødvendige mange klikk.
  • Det bør informeres om hvor på nettstedet man befinner seg.
  • Linkene må fungere! Og det er viktig linkene harmonerer med resten av nettstedets design.
  • Det er også viktig at det er en link tilbake til hovedsiden tilgjengelig på alle sider.

4. Innhold

Nettstedets innhold er jo det som til syvende og sist er det viktigste. Men det kan være vanskelig å vurdere og man kan derfor se på hvor nyttig innholdet er og om det stemmer overens med hva nettstedet har gitt inntrykk av å innholde.

Det legges vekt på:

  • Nettstedets relevans - det vil si opplysnings- og informasjonsfaktor
  • Innholdet må stå i stil med hvordan nettstedet blir presentert. Hvis nettstedet handler om faktaopplysninger, er det unødvendig med overdrevne animasjoner.
  • Innholdet må være oversiktlig, godt skrevet og være godt merket med overskrifter.
  • Dynamisk innhold må være oppdatert.

5. Ekstrapoeng

Det kan være andre ting enn de som er nevnt her som gjør at nettstedet skiller seg ut. Det viktigste er ikke alltid hvilken metode som er brukt, men om det fungerer og gjør nettstedet bedre.

For eksempel:

  • Teller som holder oversikt over antall besøkende
  • Gjestebok
  • Flash animasjoner

Man kan også få ekstrapoeng for ekstraordinære nettsteder som viser modenhet, innovasjon og originalitet. Dette kan gjelde teknisk eller design løsning, samt innhold.

Og til slutt:

Det viktigste er om brukeren fant det han/ hun var ute etter!

Lykke til!

Send din lenke til til konkurranse@dagbladet.no.