Nobelkonsert for hele verden

Nobelkonserten på søndag er en uvanlig sammensetning av artister. Alle er spesialplukket for å nå ut til flest mulig tv-seere i alle verdenshjørner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Noen av dem er velkjente for oss nordmenn, andre obskure. Felles for alle er at de er plukket ut for at Nobelkonserten søndag skal nå ut til så mange som mulig av de 500 millioner potensielle seere i de 150 landene hvor konserten sendes.

-  Dette er en veldig bevisst strategi. Vi har vært enige om å lage en populær konsert som skal hjelpe fredsprisen til å nå langt ut i nye, og kanskje ukjente markeder. Samtidig som vi har et klassisk og et world music-aspekt i konserten, sier prosjektleder Odd Arvid Strømstad i Dinamo Story, som har ledet arbeidet med å booke artister og verter.

-  Det blir en slags internasjonal familie på scenen, og i tillegg skaper det et tv-marked som vi er ute etter.

Ukjente Juanes

Sugababes , Katie Melua og Westlife tekker det store midtstrømssjiktet i Europa.

Den for nordmenn flest ukjente, men storselgende og prisbelønnete colombianske artisten Juanes , sikrer et stort spansktalende publikum i Sør-Amerika, og et publikum i Sør- og Sentral-Europa, der han har toppet hitlistene. Fra Kina kommer den USA-baserte verdensberømte cellisten Yo-Yo Ma .

Bredden i musikkstiler er og stor, fra lettfordøyelig pop, via singer/songwriter-talentet Damien Rice og den gamle soulhelten Gladys Knight , til nevnte Yo-Yo Ma, stjernedirigenten Martin Yates og det karismatiske klassiske sangtalentet Katherine Jenkins , som har ligget øverst på de britiske hitlistene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hollywood-stjerner

På toppen av det hele strør vertene Salma Hayek og Julianne Moore sin Hollywood-stjerneglans ut over hele konserten.

Til alt overmål forsterker meksikanske Hayek den spansktalende interessen.Den vil være avgjørende for å få interesse og oppmerksomhet utover den engelske språkkretsen.

Madrugada og Ane Brun opp som representanter for lilleputtverten Norge.

-  Det er viktig å ha med en kulturell hilsen fra Norge, og at det er noe spiselig som også kan overleve blant våre utenlandske seere, forklarer Strømstad.

Ingen helhetlig profil

Det er lett å stusse over sammensetningen av artistene.Mens de fleste musikkarrangementer fokuserer på å spesialisere seg innen én sjanger, har Nobelkonserten fokusert på å ikk e ha en klar musikkprofil.

-  Noen vil si at det er umulig å tekkes alle. Når man arrangerer en festival, så er man opptatt av å ha like artister. Man tenker ofte at jo likere artistene er, jo flere kommer det. Mens jo mer forskjellige artistene er, jo færre vil møte opp. Vi er nok litt dristige i reportoarbredden, medgir Strømstad.

-  Profilen er rett og slett å ikke ha noen profil?

-  Det har blitt vår egenart. Vi har ei popgruppe, en soulgruppe, noe klassisk, noe fra den tredje verden. Vi føler at vi er litt alene om det. Det går an å gjøre noe som er litt utenfor allfarvei, og det tror jeg folk synes er ganske ålreit, i alle fall i denne sammenhengen, sier Strømstad.

Uten Afrika

Afrika er ikke representert på årets konsert. Strømstad tilbakeviser at det skyldes at tv-markedet i Afrika er for lite.

-  Det er første gang på lenge at vi ikke har noen afrikanske artister. Det man opplever er at de store vestlige artistene er store på alle kontinenter, mens afrikanske og asiatiske artister først og fremst er store på sitt eget kontinent, sier Strømstad.

Ane Brun.
Sugababes.
MUSIKALSK LAPSKAUS: Arrangørene av Nobelkonserten er usedvanlig dristig i repertoarbredden. Her fins ikke en klar musikkprofil. Her Juanes.
Katie Melua.
Westlife.