Nødlandet på fem meters dyp

Passasjer og pilot reddet i land. Nå vil Havarikommisjonen skjerpe sikkerheten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no:) Klokka 14.05, mandag 30. august 2004 mottok beredskapsvakten ved havarikommisjonen for Sivil Luftfart og Jernbane (HSLB) melding om et dramatiske helikopterhavari.


I forrige uke leverte Havarikommisjonen sin ulykkesrapport
hvor det framgår at helikopteret ble stående på meiene på bunnen av et tjern etter nødlanding.

Helikopteret fløy personer og utstyr for en privat historiegruppe opp til Isvatn ved fjellet Slogen i Ørsta kommune i Møre og Romsdal.

Mistet høyde

Under nødlandingen var det bare piloten og én passasjer om bord. Problemene inntraff da passasjeren ønsket å fotografere landingsplassen og de fløy i lav høyde og hastighet.

Piloten, en 26 år gammel mann, gjorde en høyresving som førte til at helikopteret fløy fra motvind til medvind. Det kom varsel om for lavt rotorturtall og piloten klarte ikke å holde høyden.

Han bestemte seg for å nødlande i tjernet, da det ikke var mulig å gjennomføre sikker nødlanding på land.

«Fartøysjefen innså umiddelbart at han ikke hadde høyde til å forsøke å gjenvinne rotorturtallet og besluttet å nødlande i vannet (ditching). Han forsøkte å oppmuntre passasjeren med å si at det ville gå bra, reduserte hastigheten og trakk maksimalt med collective (kraftspake) for å dempe støtet mot vannet», heter det i rapporten.

HEIST FRA VANNET: Til alt hell gikk det bra med både passasjer og pilot som måtte nødlande med helikopter i et tjern i august 2004. Foto: HAVARIKOMMISJONENS RAPPORT
HEIST FRA VANNET: Til alt hell gikk det bra med både passasjer og pilot som måtte nødlande med helikopter i et tjern i august 2004. Foto: HAVARIKOMMISJONENS RAPPORT Vis mer

Hadde ledning rundt halsen

Nødlandingen var vellykket, men helikopteret sank umiddelbart til fem meters dyp hvor det ble stående på bunnen på meiene.

«På vei nedover i vannet tok fartøysjefen passasjerens hånd for å berolige henne. Da helikopteret stanset på bunnen, så fartøysjefen at ledningene til passasjerens hodetelefon hadde viklet seg rundt halsen på passasjeren og han hjalp henne med å komme løs», skriver Havarikommisjonen.

Piloten klarte å svømme til land på egenhånd. Passasjeren, som hadde et kamera rundt halsen, fikk hjelp av en i reisefølget som bevitnet nødlandingen fra land.

Et helikopter fra Luftambulansen landet ved havaristedet 30-40 minutter etter ulykkestidspunktet og legen kunne konstatere at både passasjer og pilot hadde klart seg bra. Helikopteret ble totalskadd i ulykken.

Sikkerhetstilrådinger

Havarikommisjonen påpeker at det har vært flere ulykker med denne helikoptertypen på verdensbasis. De viser også til at amerikanske luftfartsmyndigheter har pålagt Robinson Helicopter Company å gi ut «en rekke Safety Notes i R22/R44 Flight Manual (FM) som er relatert til ulykkesfaktorer, deriblant problemer med kontroll og opprettholdelse av normalt rotorturtall.»

Videre påpeker kommisjonen at ulykken har flere fellestrekk med andre ulykker med lettere helikoptre i Norge.

Nødlandet på fem meters dyp

«Havarikommisjonen fremmer tre sikkerhetstilrådinger relatert til opplæring og trening, planlegging av ut- og innflyging for å muliggjøre «sikre» nødlandinger, og krav til bruk av redningsvest ved flyging over vann», heter det i rapporten.