Nødlandet uten å vite det

Mens ambulanse- og brannmannskaper sto i full beredskap på bakken, var de 325 norske og svenske passasjerene lykkelig uvitende om at charterflyet fra Cuba måtte nødlande på Arlanda i går ettermiddag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi fikk beskjed om at det var en teknisk feil på flyet, og at vi derfor måtte lande i Stockholm. Det var alt, sier passasjer Lise Skog til Dagbladet, vel framme på Gardermoen.

Sammen med kjæresten Jan Roar Kristiansen reiste hun med Lockheed-flyet fra Varadero på Cuba etter to uker på ferieøya.

Udramatisk

Begge ble temmelig overrasket av den store beredskapstroppen som var til stede på Arlanda, for mens de var i lufta hadde ingen gitt uttrykk for at situasjonen på noen måte var dramatisk.

- Nei, vi satt som store spørsmålstegn og lurte på hva som foregikk, forteller Lise.

Først da de var vel på plass i et annet fly som skulle ta dem til Oslo, kom beskjeden om hva som egentlig hadde skjedd.

Flyet som ble brukt er av typen Lockheed Tristar og ble leid ut av selskapet Novair.

Viseadministrerende direktør i selskapet, Torkel Waak, sier til Dagbladet at situasjonen betegnes som helt udramatisk.

Fant ikke feilen

- Flyet opplevde en svikt i et av sine hydrauliske systemer. Dette systemet brukes blant annet til styring av nesehjulet på bakken, sier Waak, og understreker at alle vitale systemer har doble hydrauliske systemer.

Flyet skulle opprinnelig mellomlandet på Gardermoen før det skulle videre til Arlanda. Forklaringen på at flyets kaptein valgte å foreta nødlandingen på Arlanda framfor Gardermoen, er at flyselskapets teknikere holder til i Sverige.

Teknikere undersøkte Tristar-maskinen i går kveld. Årsaken til feilen er ikke funnet. Sannsynligvis dreier det seg om en lekkasje i selve systemet eller svikt i en pumpe.

Pilotene hadde ingen problemer med å holde flyet på rullebanen, trass i at nesehjulet ikke kunne beveges. I stedet brukte mannskapet sideroret og bremsene på hovedhjulene for å holde maskinen på rullebanens senterlinje.