- Nødt til å ta inn over oss at tunnelen raste

Vegvesenet innrømmer for dårlig sikring i Hanekleivtunnelen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Raset i Hanekleivtunnelen første juledag tok mest sannsynlig ingen liv, men har reist mange spørsmål om sikkerheten i tunneler rundt om i landet. I dag starter Statens vegvesen opprydning i tunnelen, og distriktssjef Roar Gärtner i Vegvesenet i Vestfold innrømmer at sikringen ikke var god nok.

- Vi mente at tunnelen var sikker, og vi fulgte alle råd underveis. Men vi er nødt til å ta inn over oss at tunnelen raste, og at den ikke har vært tilstrekkelig sikker, sier Gärtner til Dagbladet.no.

Vil kontrollere alle tunneler

Flere av tunnelene på Østlandet, blant annet Oslofjordtunnelen, har hatt problemer med ras og vannlekkasje. Stortingsrepresentant Trond Helleland er en av flere som reagerer på dårlig kontroll i tunnellene, og krever full gjennomgang av alle tunneler. Dette er en sannsynlig oppfølging i Vestfold etter ulykken, forteller distriktssjef Gärtner.

- Det er naturlig at vi går gjennom alle tunneller og se på sikringen der. Vi må gripe fatt i de områdene som var mest utfordrende under byggingen, sier han.

I dag skal en prosjektgruppe vurdere hvordan opprydningsarbeidet skal fortsette i tunnelen. Opprydningen skal planlegges i detalj for å få vekk steinen i tunnelen på en sikker måte.

- Vi er i gang med risikovurdering av arbeidet nå, og regner med å sende folk inn i tunnelen så fort som mulig i løpet av dagen, forteller Gärtner.

Det er fremdeles uklart hvor lang tid det kan ta før tunnelen blir åpnet igjen.

STORT RAS: Statens vegvesen jobber nå med å få ryddet opp i Hanekleivtunnelen. Tunnelen var for dårlig sikret, selv om det ikke var noen indikasjoner på det, sier distriktssjef Roar Gärtner. Foto: Statens vegvesen/Ivar Jon Tunheim
STORT RAS: Statens vegvesen jobber nå med å få ryddet opp i Hanekleivtunnelen. Tunnelen var for dårlig sikret, selv om det ikke var noen indikasjoner på det, sier distriktssjef Roar Gärtner. Foto: Statens vegvesen/Ivar Jon Tunheim Vis mer

Rasfarlig sone

Det har lenge vært kjent at bergartene i østlandsområdet gjør tunnelene vanskeligere å sikre.

Prosjektlederen da Hanekleivtunnelen ble bygget for ti år siden, Karl Høiland, uttalte til NTB i går at de spesielle forholdene med to bergarter i området var nøye kontrollert før bygging.

Men en ny undersøkelse fra Norsk Geologisk Undersøkelse (NGU), som ble overlevert Statens vegvesen i slutten av november, viser at Hanekleivtunnelen er bygget i en sone med rasfarlig fjell. Et kart fra NGU viser at det er svakt fjell med løsmasser gjennom hele området fra Romerike i nord til Fredrikstad og Skien i sør, skriver VG. Dette har ikke distriktssjef Gärtner hørt noe om, uttaler han til avisa.

Den 21. desember startet arbeidet med ny E18 på strekningen Langåker - Bommestad. Men raset i Hanekleivtunnelen har ingen konsekvenser for disse planene, selv om det også planlegges en kort tunnel der, opplyser prosjektleder Karl Høiland. Han har heller ikke hørt noe om den nye NGU-rapporten.

- Ingeniører og geologer har gjort grundige vurderinger, og vi stoler på den ekspertisen, sier han til Dagbladet.no.

IKKE GODT NOK: Distriktssjef i Vegvesenet i Vestfold Roar Gärtner mener det er naturlig å gå gjennom sikringen i alle tunneler i fylket.