Nødvendig lærergrep

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Flere lærere skal bli bedre rustet til å gjøre jobben i klasserommene. Det er hovedmålet med regjeringens stortingsmelding om en ny lærerutdanning. Det skal skje ved at lærerutdanningen nå blir mer spesialisert, med én utdanningsretning for dem som jobber på lavere trinn og en annen for dem som sikter mot de øvre trinnene i grunnskolen. Det vil bli stilt krav om minst ett års fordypning (60 studiepoeng) for å undervise i matte, norsk og engelsk på ungdomstrinnet. På «barnetrinnet» vil det tilsvarende være normalt med ett års fordypning i ett fag og et halvt års fordypning (30 studiepoeng) i minst tre fag. Utdanningen vil inneholde et nytt og utvidet pedagogikkfag, «pedagogikk og elevkunnskap». Og lærerstudentene skal få mer og bedre praksis, med systematisk oppfølging gjennom utdanningen.

Stortingsmeldingen kommer ikke for tidlig. Det har lenge kommet alarmerende rapporter om svakt faglig nivå så vel blant lærere som elever. Det nasjonale organet for evaluering av utdanninger i Norge (Nokut) slaktet lærerutdanningen i en rapport for et par år siden. I tillegg har de internasjonale rankinger av norske elevers nivå talt sitt tydelige språk om at noe måtte gjøres.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer