Noe å snakke om

I et stormfullt mediemarked svarer ungdom i USA at de vil gjerne ha papiraviser, hvis de dramatisk endrer måten å skrive på.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

PAKKE INN FISK. Det kan aviser alltid brukes til, men bortsett fra denne trygge oppgaven er det usikre dager for det daglige trykte ord. Når aviser som Washington Post, The Independent og Le Monde rapporterer om problemer, er det mer enn krusninger på markedet.

Derfor er det en interessant melding nettstedet «Journalisten» har plukket opp fra årsmøtet til den amerikanske redaktørforeningen i Washington DC. På dette møtet ble det presentert to rapporter om ungdom og medie-vaner, begge laget i et samarbeid mellom The Readership Institute of Northwestern University og avisa Minneapolis Star Tribune.

MEST OPPMUNTRENDE er det at de spurte ungdommene mellom 21 og 29 år svarer at de gjerne vil bli informert. De vil ha nyheter for å føle seg oppdatert og for å ha noe å snakke med andre om. Det siste et litt artig poeng til dystre framtidsforskere som hevder at vi alle etter hvert vil sitte klistret til våre individuelle skjermer med individuelle saker og nyheter spesialtilpasset våre individuelle interesser. Noe å snakke med andre om. Det er en enkel og treffende beskrivelse av medienes nødvendighet. Men selvsagt ønsker også ungdommene at aviser og medier skal stå vakt om deres personlige og sivile interesser.

IKKE SÅ BRA, sett fra papiravisa synspunkt er ungdommens masse-eksodus fra papir inn i «blogg-sfæren» på nettet. Dette er langt fra nytt. På to år har VGs papirutgave mistet 25 000 lesere i denne aldersgruppa, samtidig som avisa på nett og papir til sammen aldri har hatt så mange unge lesere.

Hva kan gjøres for å redde pa-piravisa? ble de unge spurt. Svarene deres var at avisene dramatisk må endre måte de skrives på. Stoffet må være kort, kjapt og rett på. De fikk støtte av assisterende redaktør i Minneapolis Star Tribune, Monica Moses.

-  Vi må slutte å være så redde for å gjøre feil, sa hun og etterlyste mer humor, flere spørsmålstegn og andre måter å skrive på.

-  Det er feil å bare trykke det samme kjedelige stoffet om igjen, sa hun.

OM NORSKE papiraviser opplever framtida som usikker, er det betydelig verre i USA. Der er tallet på avislesere gått ned med 20 prosent på de siste tre åra. John Lavine, som er direktør for Northwesterns Readership Institute, mener at avisbransjen må lære av Starbucks. Den Seattle-baserte kaffebarkjeden som har fått folk over hele verden til å betale i dyre dommer for kaffe med melk i kule omgivelser. På et tidspunkt ble kafeen med rundstykker, rekesmørbrød og traktekaffe utdatert, mens moderne innovative drikker og kaffetyper i riktige omgivelser slo an. Avisbransjen må gjøre det samme, men hvordan?