Noe for Norge?

Hva kunne ikke et Guggenheim-museum gjort med Norge som kulturnasjon? Men i Norge er et museum som trekker hundretusener av mennesker bare en drøm i det fjerne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er kunstfestivalene, lagt til små, koselige byer og øde odder som trekker folk, ikke Samtidsmuseet.

  • Kulturelle dverger, som fylkesmuseer og lokale kunstfestivaler, er vel og bra. Men de setter ikke Norge på kartet. Og de har ikke kraft til å øke kunstinteressen blant folk. De norske kunstinstitusjonene er dverger, uten en kjempes skuldre å stå på.
  • Det vi trenger er et samtidsmuseum med magnetisk tiltrekningskraft - som det titandekkede Guggenheim-museet, eller det aliminiumsglinsende Kiasma-museet i Helsinki - ikke den armerte bankbygningen vi har i dag. Det er de fantastiske museumsbygningene, tegnet av henholdsvis Frank Gehry og Steven Holl, som må ta mye av æren for Bilbaos 1,4 millioner besøkende og Kiasmas halve million. Til sammenlikning tok i underkant av 80000 turen til Samtidsmuseet i fjor.
  • Det lages mye bra samtidskunst i Norge. Og samlingen til Samtidsmuseet er bra. Men samtidskunsten har et innpakningsproblem. Vi trenger et sted hvor vi kan vise den fram - et storslått og inviterende bygg, som kan være kunsten verdig. Men hvordan skal det perfekte norske samtidsmuseet se ut?
  • Hva med et storslått samtidsmuseum på en nedlagt oljeplattform, plassert i Bjørvika - et symbol på at oljerike Norge også er en kulturnasjon? Det kan vel ikke by olje- og kulturminister Anne Enger Lahnstein imot, kan det vel?