Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

-Noe ga etter under landing

De to flygerne i det svenske jetflyet har sittet i avhør i dag, men fortsatt er det uklart hvorfor flyet kjørte av rullebanen i går.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De to flygerne følte at noe ga etter under landingen på Geiteryggen flyplass i Skien fredag. Før landing skal alt ha vært normalt.

- De to har forklart at de ikke oppfattet at noe var galt i løpet av selve flyturen fra Bergen til Skien. I forbindelse med landingen følte de imidlertid at noe ga etter, forteller politiadvokat Jon H. Borgen i Skien politidistrikt til NTB.

Begge flygerne ble avhørt dag. De fortalte da politiet hva de tror er årsaken til ulykken.

- Jeg vil ikke gå ut med hva de selv tror da det kun er snakk om spekulasjoner. Vi prøver nå å finne ut hva som faktisk er grunnen til ulykken, forteller Borgen.

- Følte flygerne at noe ga etter før landingen, eller skjedde det først etter at flyet tok bakken?

- De har forklart at noe ga etter i forbindelse med den harde landingen. Deretter mistet de kontrollen over flyet. sier Borgen.

Granskerne i gang

Åstedsgranskere var lørdag i full gang med å finne årsaken til ulykken hvor åtte mennesker ble skadd.

- Vi har ennå ikke begynt å danne oss noe bilde av årsaken til at flyet skar ut av rullebanen kort tid etter landing. Vi starter med et åpent sinn og ser på alle muligheter. Deretter arbeider vi oss ned mot en sannsynlig årsak, sier havariinspektør Tor Nørstegård.

Rapporten fra Havarikommisjonen for sivil luftfart blir trolig ikke ferdig før om noen uker. Så langt er verken været, tekniske feil ved flyet, eller menneskelig svikt utelukket som årsak.

En på sykehus

Været var dårlig også ved ulykkestidspunktet fredag kveld. Det var vind og yr i lufta, men sikten skal ha vært god.

Flyet fra det svenske flyselskapet European Executive Express fikk hard medfart etter landingen på Geiteryggen. De 13 passasjerene kom fra det med en skikkelig støkk og mindre kutt- og bruddskader. Fire av dem havnet på sykehus, men lørdag ettermiddag var bare en av passasjerene fremdeles innlagt på Telemark sentralsjukehus. Mannen fikk ifølge sykehuset moderate bukskader.

- Det går bra med ham, men han blir nok liggende til over helgen, sier assistentlege Linn Røyneland ved kirurgisk avdeling til NTB.

Skar ut av rullebanen

Etter sporene å dømme, har flyet skåret ut til venstre kort tid etter landing. Deretter har flyet fortsatt i en slak bue over en gresslette, før det endte med nesa først i en bratt jordvoll, et par hundre meter fra der flyet skar ut av landingsstripa.

Havariinspektør Nørstegård kunne ikke si noe om hvor stor fart flyet hadde da det traff, men konstaterer at det var et forholdsvis kraftig treff. Langt verre kunne det gått dersom flyet hadde havnet til høyre i stedet for venstre. Der er det bare en forholdsvis smal gresslette som skiller rullebanen fra et skogholt.

Sammen med to kolleger fra Havarikommisjonen for sivil luftfart, fire etterforskere fra Kripos og en tekniker fra Skien politidistrikt, begynte Nørstegård den omfattende etterforskningsjobben lørdag formiddag. Åstedsgranskerne måler opp og fotograferer spor, kontrollerer hvilke stillinger instrumentene sto i og sender taleregistrator og ferdskriver til analyse.

Liten lekkasje

Flere av passasjerene fortalte etter ulykken at de kunne se flybensin lekke ut av flyet. Etter at passasjerene hadde kommet seg ut, ble flyet straks dekket med skum for å forhindre en mulig brann.

- Vi kan kjenne at det lukter bensin, men noen stor lekkasje har det ikke vært. Men det er alltid en fare for brann ved slike ulykker, sier Nørstegård til NTB.

Flyplassen var fortsatt stengt i dag, men i forhold til etterforskningen er det ifølge Nørstegård ikke noe i veien for at trafikken kan tas opp igjen mandag formiddag.

GRANSKER: Havarikommisjonen regner ikke med en spesielt vanskelig jobb.Foto: SCANPIX
Hele Norges coronakart