Elsparkesykler i Norge

- Noe må gjøres

Sommeren nærmer seg med stormskritt - det medfører hyppigere bruk av elsparkesykler.

FLORERER: Det finnes tusenvis av elsparksykler i Oslo alene. Foto: Gorm Kallestad / NTB
FLORERER: Det finnes tusenvis av elsparksykler i Oslo alene. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Publisert

Elsparkesykler er et svært populært framkomstmiddel i Oslo, samt Trondheim og Bergen. I fjor sommer var det registret 15 000 elsparkesykler i Oslo alene, ifølge NRK.

Våren har kommet og man ser allerede at mange elsparkesykler preger gatebildet. Det er ikke lenge til sesongen for bruken av dette framkomstmiddelet er i gang for fullt.

Stortingsrepresentant Jan Bøhler (Sp) mener det vil oppstå kaos i gatene denne sesongen, og ønsker ikke at sommeren skal bli som den forrige.

- Utrolig svakt

- Dette er en stor sak i Oslo og de andre byene det berører. Jeg synes det er alvorlig hvis det skal gå enda en sesong, uten at det blir innført noen reguleringer. Jeg tror de fleste synes fjorårets situasjon var altfor rotete og kaotisk. Da jeg gikk Natteravn på kvelden i går på Grünerløkka, lå det veldig mange elsparkesykler slengt over alt, allerede nå, sier Bøhler til Dagbladet.

Han forteller at han selv opplevde en episode seinest i tirsdag kveld, hvor det kom en person på elsparkesykkel i høy fart, som snidda forbi han og hans følge.

- Nå ser det ikke ut til at blir gjort noen reguleringer før denne sommeren heller. Det synes jeg er utrolig svakt. Det kan bli en ny sesong med kaos på fortauene.

ØNSKER ENDRING: Jan Bøhler ønsker at Stortinget vedtar at kommunene som opplever problemer med elsparkesykler får et større ansvar. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet .
ØNSKER ENDRING: Jan Bøhler ønsker at Stortinget vedtar at kommunene som opplever problemer med elsparkesykler får et større ansvar. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet . Vis mer

Han påpeker at samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) flere ganger i 2020 og seinest i februar 2021 uttalte at dette er et problem som må bli tatt tak i.

Hareide ba i august 2020 om en utredning fra Statens vegvesen om hvilke regelendringer som burde tre i kraft for elsparkesykler. Utredningen kom ut i desember i fjor, og da sa samferdselsministeren at det var planlagt å gjøre endringer innen våren 2021.

Tidligere i uka snakket Dagbladet med blinde Lars, som fikk et blodig møte med en henslengt sparkesykkel.

Hareide: - Fått gode innspill

Hareide forteller nå at det er aktuelt å gjennomføre flere av de forslagene som ble sendt på høring.

- Samferdselsdepartementet jobber nå med å få på plass endringer i veitrafikklovgivningen, som regulerer trafikkatferd. Vi har fått gode innspill i høringen til Statens vegvesen og det er med utgangspunkt i disse vi jobber med å utforme nye regler. Målet er at alle skal ferdes trygt på fortau og i gater, sier Hareide til Dagbladet.

Han forteller at samferdselsdepartementet vil komme tilbake til hvilke detaljer det innebærer i løpet av våren.

- Hvorfor har det tatt så lang tid å få gjennomført regelverksendringene?

- Siden prosessen ble satt i gang i fjor høst har målsettingen vært at nye regler skal være på plass i løpet av våren 2021. Forslag til regelverksendringer ble utredet i fjor høst og deretter sendt på høring i desember, med frist i februar. Deretter ble høringen oppsummert, og vi er nå i en avsluttende behandling av saken, og kommer tilbake til detaljene i de nye reglene i løpet av våren, sier Hareide.

SVARER: Samferdselsminister Knut Arild Hareide forteller at samferdselsdepartementet er i en avsluttende fase for behandling av saken om elsparkesykler. Foto: Terje Pedersen / NTB
SVARER: Samferdselsminister Knut Arild Hareide forteller at samferdselsdepartementet er i en avsluttende fase for behandling av saken om elsparkesykler. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer

Forslag fra Statens vegvesen for elsparkesykler:

  • Mulighet til å ilegge parkeringsgebyr for overtredelser av parkeringsreglene for politiet og kommuner med parkeringshåndheving.
  • Aktuelt å forby små elektriske kjøretøy å parkere på fortau.
  • Promillegrense på 0,2 for små elektriske kjøretøy.
  • Mulig krav til "gangfart" ved passering av gående på gangveg, fortau eller i gangfelt presiseres til 6 km/t.
  • 12-års aldersgrense for å kjøre små elektriske kjøretøy, og krav til legitimasjon.
  • Krav om hjelm for bruk av små elektriske kjøretøy generelt, eventuelt begrenset til barn under 15 år.
  • Nye skilt som gir mulighet for lokale myndigheter til etablere skiltede soner for små elektriske kjøretøy med parkeringsforbud, særskilt fartsgrense eller generelt bruksforbud.
  • Mulighet for å ilegge overtredelsesgebyr ved flere enn en person på små elektriske kjøretøy. Aktuelt å gi kommunen myndighet til håndheving, i tillegg til politiet og Statens vegvesen.
  • Klargjøring av at trafikkreglene ikke begrenser den kommunale eierrådigheten
  • Mulighet for å ilegge overtredelsesgebyr for bruk av kjøretøy med toppfart eller effekt utover det som er tillatt for små elektriske kjøretøy og elsykkel. Aktuelt å gi kommunen myndighet til håndheving, i tillegg til politiet og Statens vegvesen.
  • Det er aktuelt å endre klassifisering av små elektriske kjøretøy fra sykkel til en ny klasse motorvogn. Ved klassifisering som motorvogn er det aktuelt å innføre forsikringsplikt.

Kilde: Statens vegvesen

ELSPARKESYKKEL: Elsparkesykler er veldig populære, og flere av selskapene holdt åpent om vinteren. Men er det egentlig så enkelt å elsparkesykle i snøen? Vi testet! Reporter: Christian Wehus. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

Mener kommunene burde ha ansvaret

Jan Bøhler forteller Dagbladet at han ikke forstår hvordan problemet med elsparkesykler i Oslo, samt Trondheim og Bergen, ikke har blitt gjort noe med ennå. Bøhler mener problemet med elsparkesykler i storbyene har blitt bortprioritert. Stortingsrepresentanten mener prosessen om nye reguleringer burde gått hurtigere.

- Hvorfor dette ikke har blitt gått videre med fatter jeg ikke. Det burde være enkelt å fastslå at utleie av elsparkesykler er næringsvirksomhet på kommunal grunn, som kommunene kan regulere på linje med annen næring. Eksmpelvis slik de gjør utleie av bysykler som står i faste stativer.

Bøhler forteller at han gjerne vil samarbeide med samferdselsdepartementet og de andre partiene i saken. Han forteller at det ble levert et forslag til Stortinget før helga. Han mener dermed at Stortinget kan gripe inn og påse at det kommer på plass nye regler før sommeren.

Bøhler og flere stortingsrepresentanter fra SP foreslår:

  • Stortinget ber regjeringen utarbeide en klassifisering av elsparkesykler som en type kjøretøy, slik at kommunene kan regulere parkering og øvrig regelverk for bruken på linje med andre kjøretøyer.
  • Stortinget ber regjeringen i egnet form presisere at kommunene selv kan bestemme over næringsvirksomhet som foregår på deres eiendom, også når det gjelder elsparkesykkel-firmaer.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer