OMSTRIDT: Politiet lanserte nye nettsider i går. Ikke alle er like fornøyde med resultatet.
OMSTRIDT: Politiet lanserte nye nettsider i går. Ikke alle er like fornøyde med resultatet.Vis mer

- Noen har sovet i timen her

Netteksperter slakter politiets nye nettsider.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det var stille rett etter at Politidirektoratet, med justisminister Knut Storberget i spissen, i går presenterte politiets nye nettsider, www.politiet.no.

Noen timer senere kom de første forsiktige innleggene på nettets ulike forum:

Hva er dette nye politiet.no, har de brukt ett år på dette og har det virkelig kostet 28,5 millioner?

Anmeldelser på nett
Det nye nettstedet, utviklet av Politiets data- og materielltjeneste (PDMT) og Sirius IT, skal ifølge en pressemelding blant annet «gjør det lettere å finne aktuell informasjon og gir mulighet for bedre kommunikasjon mellom politi og publikum».

Den store nyheten her skulle være muligheten til å anmelde tyveri av sykkel, lommebøker og mobiler på nett.

Riktignok gjennom et skjema som blir sendt som en e-post til det nærmeste politidistriktet, men likevel en funksjon som ikke eksisterte på den gamle nettsiden.

Slakter de nye sidene
Mens Storberget virket tydelig fornøyd med politiets nye nettidentitet, har en rekke nett- og brukervennlighetseksperter regelrett slaktet det nye siden.

Nye politi.no — fortsatt en nasjonal skandale, skriver senior informasjonsarkitekt Are Halland ved Netlife Research i et blogginnlegg i dag.

Selskapet spesialiserer seg nettopp på brukervennlighet og brukeropplevelse på nett.

- Elementære kodefeil og utdaterte teknologier vitner om skremmende inkompetanse på et området politiet burde være øverst på dagsorden i 2009, skriver en tydelig oppgitt Halland i bloggen IAllenkelhet.

Han påpeker nettsidens «tragiske menyer, skrekkelig kode, nitrist design og horrible tekster». Under overskriften «Søket suger» lar han også den nye og etter sigende forbedrede søkefunksjonen på nettsiden gjennomgå.

Gjemmer vekk innholdet
Heller ikke Hallands Netlife-kollega, brukervennlighetsspesialisten Thor Fredrik Eie, er særlig imponert.

- Her er det åpenbart noen som har sovet i timen. Det virker ikke som om man i det hele tatt har tenkt på hvem målgruppen for siden er og hva slags informasjon de er på jakt etter, sier Eie til Dagbladet.no.

Nettsidens største utfordring er det han kaller for nyhetssyken - at hoveddelen av siden, midten, brukes til å formidle redaksjonelt innhold og nyheter om hva som skjer internt i politiet.

- Mange organisasjoner, spesielt i det offentlige, virker veldig opptatt av å publisere mest mulig nyheter på sine sider, kanskje for å vise hvor flinke man er og at det skjer mye. Men det er ytterst få som besøker politiet.no for å se hva som skjer i politiet. Man vil anmelde et eller annet eller skal til USA og lurer på passreglene, ikke Kripos' årsrapport, forklarer Eie og fortsetter:

- Dette minner mest om et intranett for politiet. Mye av den informasjonen som ligger veldig synlig der nå er noe for de bare veldig spesielt interesserte utenfor politiet.

Finner ikke Bergen
Ifølge Eie har de gamle politisidene blitt brukt som skrekkeksempel på hvordan man ikke skal lage brukervennlige nettsteder. De nye sidene er noe bedre, men fortsatt i skrekkeksempelkategorien.

Han reagerer blant annet på hvordan innholdet er sortert og presentert.

Nettsiden er organisert slik at nyhetene kommer midt på siden, mens selve navigeringen etter informasjonen foregår via menyene på toppen og siden av nettstedet og gjennom søkevinduet.

Mye av navigasjonen er også basert på at du kjenner til hvilket politidistrikt området du befinner deg i tilhører.

- Et herlig eksempel på at navigasjonen ikke fungerer, er at man stadig vekk må få forklaringer på hvordan menyene fungerer. Dette er et klart tegn på at noe er feil. Og hvem vet hvor grensen for Øst- og Vest-Finnmark går for eksempel?

Et søk på Bergen politikammer gir to treff: informasjon om Nordre Buskerud politidistrikt og ansettelse av den nye lensmannen i Alvdal og Folldal (som riktignok startet som aspirant ved Bergen politikammer i 1980).

- Når folk søker etter et politikammer, vil de gjerne ha konkret informasjon om adresse og åpningstider. Det eneste måten jeg kom fram til det på til slutt, var å gå via Hordaland i menyen og velge kontaktinfo, sier Eie og utdyper:

- Dette er et klassisk eksempel på at man tar den eksisterende organisasjonsstrukturen og vrenger den over på nett. Det kan virke logisk for de som jobber i selskapet, men er helt uforståelig for folk flest. I dag er folk dessuten vant til å søke på Google-måten. Må man gjøre mange tilpasninger og innstillinger underveis for at det skal fungere, faller mange fra og det med god grunn.

Må lage ny side
På pressekonferansen i går, ble det framhevet at man har gjennomført omfattende brukertester av det nye politinettstedet.

- Noe må ha gått skeis her, for mange av disse feilene burde ha blitt avslørt gjennom brukertester. Jeg kjenner ikke til hvordan disse har blitt utført, men en mulig forklaring kan være at man har brukt interne folk for å teste nettsiden. Da vil i alle fall noe av dette virke logisk.

Eie tror at politiet etter hvert må belage seg på å lage en helt ny løsning, der innholdet sorteres etter emner og ikke politidistrikter.

- Jeg tror og håper at de gjør om siden og havner på noe mer emnebasert, slik at alt som har med bil eller pass å gjøre blir samlet under ett og er enkelt å finne sier han og fortsetter:

-  Dessverre er det slik at en nettside ofte starter med at man har fått et bra tilbud på en teknisk løsning, og ikke blyant og papir, der man begynner med å se for seg hvordan informasjonen burde organiseres på en mest mulig fornuftig måte slik at brukerne skal kunne finne det.

Brukervennlighetsspesialisten reagerer også på utviklingskostnadene på 28,5 millioner kroner, men presiserer at han ikke kjenner til hva disse inkluderer.

- Det har kostet veldig mye penger for noen enkle e-postskjemaer. Dette er nok første trinn i et stort løp, der mye i bakkant slik som saksbehandlingssystemer også skal tas etter hvert. Det er kanskje som overrasker meg mest - at man ikke gjør den første startjobben, ansiktet utad, bedre. 

Savner bilder
Prosjektleder i NRKs utviklingsavdeling og en av Norges desiderte klokeste netthoder, Eirik Solheim, er svært forundret over det lave kvaliteten på politiets nye nettsider.

- Har dette virkelig kostet alle disse millionene, vil jeg gjerne se en spesifisert regning. Siden ser ut til å være laget for ti år siden. Ut i fra det jeg forstår er også kodingen bak av nokså lav kvalitet, så hele siden virker håndverksmessig dårlig utført, sier Solheim til Dagbladet.no.

Nettsiden er ifølge ham altfor teksttung og til tider svært uoversiktelig og vanskelig å navigere.

- Her er det lett å gå seg vill. I 2009 forventes det også at man tar i bruk nymotens presentasjonsmidler som bilder og video. Det er en grunn til at aviser og andre på nett benytter seg av visuell kommunikasjon.

Solheim savner også muligheten til å kunne laste opp bilder og video sammen med for eksempel en anmeldelse.

- Når man lager en såpass dyr løsning, burde man også ha en mulighet til å legge ved bilder og videoklipp. Det vil helt sikkert være veldig relevant i mange tilfeller, sier han og fortsetter:

- For å pirke enda mer, synes jeg at skriften på siden er veldig liten. De har laget en knapp for å gjøre den større, men selv da kan det være vanskelig å lese. Politiet har nok langt flere krav enn andre bedriften til å gjøre sine sider tilgjengelig for for eksempel svaksynte. Da burde man også ha muligheten til å få lest opp innholdet.

Ikke tilpasset barn
Anne Zanussi, informasjonsarkitekt i Halogen, som jobber med brukeropplevelse på nett, har inntrykket av at de nye nettsidene ikke er godt nok prioritert med hensyn til hvilken informasjon som er mest synlig for brukerne.

- Vi er flere som har vurdert siden og savner å se et større fokus på å imøtekomme det brukerne søker, spesielt overfor de svakeste som har kanskje størst behov for hjelp. De befinner seg gjerne i en akutt situasjon og man må ha tenkt nøye gjennom hvordan man kommuniserer med dem, sier hun og fortsetter:

- Det her er et offentlig nettsted og skal være en tjeneste til publikum. Da skal man ta utgangspunktet i behovene til de svakeste og det er svært viktig at relevant informasjon blir gjort tilgjengelig.

Som et eksempel bruker Zanussi en tiåring med rusproblemer i familien på jakt etter relevant informasjon på politiets nye nettsider.

Navigeringen fram til den riktige siden er kronglete. Heller ikke innholdet eller språket på disse sidene er tilpasset barn og ungdom.

Det oppfordres til å ta kontakt med en voksen eller et politidistrikt i nærheten, men det oppgis ingen ytterligere kontaktinformasjon.

- En fortvilet tiåring vil ikke skjønne noe av dette. Det er ingen videre lenker til for eksempel barnevernet eller et sted man kan ta direkte kontakt med politiet. Her har man kanskje ikke tenkt gjennom sine egne målsetninger og hvilke av de viktige behovene nettsiden skal oppfylle. Det hele bærer preg av å være litt kaotisk.

Zanussi synes også nettsiden gjør det vanskelig til en hver tid å vite hvor man befinner seg og hva informasjonen gjelder.

- Går man inn på ett av politidistriktene, er det nesten umulig å se om den informasjon man får gjelder lokalt eller om dette er noe som skal gjelde hele Norge. Dette burde presiseres bedre.

Skal være noe for alle
Tore Engen, prosjektleder hos Politiets data- og materielltjeneste, var forberedt på at ikke alle ville like det nye politi.no.

- I går etter lanseringen var alle snille med oss. I dag kom de første reaksjonen og kritikken. Vi er selvfølgelige svært glade for og tar til oss alle de konstruktive tilbakemeldingene, sier han Engen og fortsetter:

- Noen synes det nye designet er retro eller gammeldags. De fleste er vel uansett enige om at det er bedre enn det som var før. Når vi lagde siden, prøvde vi å ta hensyn til alle våre brukere og det er jo hele Norges befolkning. Det kan være én på 80 og én på 10 og siden må være like enkel for alle å bruke.

Utformingen av nettstedet forsøker å videreformidle politiet verdier.

- Vi står for lov og orden, trygghet og stabilitet. De røde og blå stripene på toppen skal gi assosiasjoner til politibiler som har rød og blå striper. Hovedtanken med den nye utformingen er at siden skal være enkel å bruke og forstå og kunne assosieres med det politiet står for.

Enkelt å finne fram
Engen avviser at fokuset på nettsiden er nyhetsstyrt.

Prosjektgruppen diskuterte utformingen av siden og kom fram til at de mest populære emnene skulle plasseres i egne bokser på toppen av siden.

Disse boksene kan enkelt byttes ut ettersom brukerstatistikken viser at andre tema er mer etterspurt.

- Da får vi enkelt vist fram det som folk flest søker etter og også nyheter om ting som skjer i samfunnet og det er behov for å informere om.

På nåværende tidspunktet er ikke søkefunksjonen fullt optimalisert og gir derfor ikke alltid de beste treffene.

- Man må ha på plass mesteparten av innholdet før kan finjustere disse søkene, og det holder vi på med nå.

Han mener heller ikke at man må være ekspert på norsk geografi for å finne fram.

- Tvert imot, da vi laget vi siden, la vi til grunn at alle skulle kunne bruke denne uten å kjenne til hvordan politiet er organisert. Men nå er det slik at landet er delt opp i politidistrikter og det må både vi og borgerne forholde oss til, sier han og legger til:

- Det fine er at hvis noen ringer oss på 02800 eller skal sende inn en anmeldelse, blir man automatisk videresendt til riktig distrikt.

Egenutviklet
Engen presiserer at prosjektet har kostet 25,8 millioner kroner, og ikke 28,5 slik det kom fram på pressekonferansen i går.

- Det er også veldig mye penger, men det er viktig å forstå hva vi sammenlikner med her. De fleste tenker på nettside for en liten bedrift på ti personer. Der kan man slippe unna med 500 000 kroner i utviklingskostnader. Her har vi lagd en løsning for en organisasjon på 12 000-13 000 mennesker, der omkring 300 personer skal kunne publisere eget stoff.

Omkring 10 årsverk har vært med på utviklingen av nettstedet.

13,9 millioner kroner har gått til eksterne ressurser, 2,1 prosjektkostnader som husleie og liknende, 3,4 millioner til interne ressurser, 5,8 millioner til hardware og software og omkring 500 000 kroner til opplæring.

- I tillegg er det slik at budsjettet dekker drift og feilsøking fram til nytt år, selv om utviklingsprosjektet i seg selv avsluttes tidligere.

Den siste planlagte versjonen, 2.0, inneholder blant annet et eget krisenettsted, som raskt skal kunne gi relevant informasjon om store samfunnshendeleser.

- Det blir som et eget nettsted innenfor nettstedet. I tillegg har alle politidistrikter muligheter til å lage egne undersider, så vi har egentlig utformet flere titalls nettsider. Politidirektoratet holder nå på å gå gjennom hele designprofilen, så vi har også passet på å gjøre det enkelt å bytte ut enkelte designelementer. Jeg håper at folk forstår hvor mye arbeid som ligger bak dette.

DÅRLIG PÅ VISUELL KOMMUNIKASJON: Politiets nye nettsider er teksttunge og uoversiktelige, mener prosjektleder i NRKs utviklingsavdeling, Eirik Solheim. Nettstedet kunne, ifølge ham, hatt svært godt av flere bilder og video, samt mulighet til å laste opp dette sammen med en anmeldelse. Foto: BORUT PETERLIN/MLADINA
DÅRLIG PÅ VISUELL KOMMUNIKASJON: Politiets nye nettsider er teksttunge og uoversiktelige, mener prosjektleder i NRKs utviklingsavdeling, Eirik Solheim. Nettstedet kunne, ifølge ham, hatt svært godt av flere bilder og video, samt mulighet til å laste opp dette sammen med en anmeldelse. Foto: BORUT PETERLIN/MLADINA Vis mer