Noen som husker debatten om bilfri Folketeaterpassasje? - Det er jo helt sinnssykt

Oslo-bilismens historie.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Juristene krangler, handelsstanden frykter for butikkdød og politikerne jobber på spreng for å finne ut hvordan de praktisk kan løse et bilfritt Oslo sentrum.

Men er hele debatten bare en reprise fra fordums tider? Historiske bilder fra hovedstaden viser I hvert fall bilder av trafikkerte steder i Oslo sentrum det nå ville virke absurd å plassere et privat kjøretøy.

Det var leder i Naturnvernforbundet, Lars Haltbrekken, som først delte et oppsiktsvekkende bilde på Facebook. Årstallet et 1962, og det historiske fotografiet viser en bil som kjører gjennom Folketeaterpassasjen i Oslo sentrum.

- Det er jo helt sinnssykt. Jeg ante ikke at det var tillatt før i tida, så derfor har jeg lagt ut et slags åpent spørsmål på min profil om noen husker debatten om bilfri Folketeaterpassasje, sier Haltbrekken til Dagbladet.

Ingen sentrumsdød Folketeaterpassasjen ligger altså under tak, og den samme smalgangen hvor bilene kjørte i 1962 er i dag fylt opp med serveringssteder.

Haltbrekken mener debatten om bilfire bysentrum bare gjentar seg selv, uansett hvor man går.

- Det har ikke manglet på dommedagsvarsler fra handelsstanden og andre hver gang det har vært snakk om å opprette gågater eller gjøre områder bilfrie. Området som før var tettpakka med biltrafikk er imidlertid tettpakka med mennesker i dag, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Haltbrekken har også tatt fram bilder fra blant annet Norges paradegate, Karl Johan, og den populære handlegata Torggata. Dagbladet har gjort ytterligere dykk i arkivet, og det viser en haug med biler på Løvebakken foran Stortinget, og på Stortorget, som i dag er blomstermarked.

- Det er ingen i verden som vil foreslå å slippe biler inn på Karl Johan eller i Folketeaterpassasjen i dag. Jeg tror det går ganske bra for handelsstanden både i Torggata, på Youngstorget og i Karl Johan, sier Haltbrekken.

Færre biler, flere mennesker Haltbrekken sier Naturvernforbundet ønsker færre biler og mer mennesker i bysentrum.

- Om ti år tror jeg folk setter veldig stor pris på bilfritt sentrum, og om 50 år tror jeg trafikkert sentrum ville være sånn som vi ser på en trafikkert teaterpassasje nå, sier Haltbrekken.

Han tror et privatbilforbud vil være fullt mulig å få til.

- Undersøkelser viser at bare sju prosent av dem som handler innenfor Ring 1 bruker privat bil. Det vil nok være mulig å få til.

- Men det er jo et langt større område som foreslås stengt for privatbilisme nå enn en gjennomsnittlig gågate?

- Det er et større området, men samtidig neppe det viktigste området for bilister å kjøre i. Vi hadde det samme debatt i min hjemby, Trondheim, da politikerne ville gjøre Nordregata bilfri i 1969. Det ble ramaskrik uten like, men nå er det den mest kjente gata i byen, sier han.

TEATERPASSASJEN: Dette bildet viser trafikk gjennom Folketeaterpassasjen, som ligger innendørs. Foto: Arbeiderbladet / Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek
1980: Demonstrasjon på Karl Johan under miljøbevegelsens barndom i Oslo.Foto: Åsmund Lindal / Samfoto
STORTORGET 1955: Stortorget i Oslo en fin sommerdag. I dag er det stort sett blomstersalg på torget.Foto: Billedsentralen / Scanpix
1985: Aftenposten skrev følgende: «Om to år kan trafikk-kaoset være over i Løvebakken foran Stortinget. Det planlegges for en underjordisk garasje på Eidsvolds Plass for 200 biler.». Underjordisk garasje har det etter hvert blitt. Foto: Per Svensson / Aftenposten
HALSBREKKENDE: Tett trafikk i Oslo sentrum i julen. Tettpakket med busser, biler og mennesker i Storgata i Oslo. Kanskje ikke det tryggeste stedet for mye privatbilisme.Foto: Jan A Martinsen / Aftenposten
PARADEGATA: Karl Johans gate i 1959. Foto: Aage Storløkken /Aktuell / SCANPIX
PARKERINGSPLASS: Like ved Jernbanetorget i Oslo i 1952.Foto: Sverre A. Børretzen / Aktuell / Scanpix
KAOS: Trafikkaos ved Grønlands torg og Vaterland i Oslo, ukjent årstall. Trikker, lastebiler og folk.
BOBLE: 1967, lenge før snakk om utslippsskandaler, var Folkevogn Boble dominerende i bybildet. Foto: NTB-arkivet
1975: «Den vakre stasjonsbygningen på Vestbanen drukner nærmest blant de nye bygningsmasser i Vika.» skrev Aftenposten. mye biler var det også. Foto: Per Svensson / Aftenposten
UNDER TAK: Det kanskje mest iøyenfallende synet er bilene inne i Folketeaterpassasjen. Foto: Arbeiderbladet / Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek
UNDER TAK: Det kanskje mest iøyenfallende synet er bilene inne i Folketeaterpassasjen. Foto: Arbeiderbladet / Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek Vis mer