Løp mot tog i fart:

- Noen ville mistet et barn

Lokomotivfører forteller om skrekkopplevelse: - De drev med en lek som stadig vekk kommer tilbake blant gutter i den alderen.

LOKFØRERS MARERITT: Vy har all trafikk med lokaltog i Oslo-området. Det er en lokfører i Vy som forteller om sin skrekkopplevelse på jobb en kveld sist uke. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB.
LOKFØRERS MARERITT: Vy har all trafikk med lokaltog i Oslo-området. Det er en lokfører i Vy som forteller om sin skrekkopplevelse på jobb en kveld sist uke. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB. Vis mer
Publisert

- Hadde han sklidd på rimet på bakken eller jeg hadde kjørt 5 km/t fortere, ville noen mistet et barn i kveld.

Dette skrev en lokomotivfører på Facebook seint torsdag kveld etter en skrekkopplevelse på jobb i lokomotivet tidligere på kvelden.

Han har fått mange reaksjoner både fra kolleger og fra voksne i andre miljøer, som ikke kjenner til lokførernes hverdag.

Det var en situasjon inne på et stasjonsområde i Stor-Oslo-området etter klokka 21 samme kveld som utløste lokomotivførerens beskrivelse av den livstruende situasjonen.

Fem gutter i 14-årsalderen

- En Jackass-lek, beskriver lokomotivføreren om det som skjedde:

«Rundt en sving inn på stasjonen kommer det fem gutter i 14-års alderen løpende midt i sporet mot toget. De drev med en lek som stadig vekk kommer tilbake blant gutter i den alderen».

Lokføreren har bestemt seg for etter alle reaksjonene ikke å stå fram med navn. Han gir tillatelse til at Dagbladet viderebringer hans reaksjoner på Facebook etter hendelsen.

Han går ikke ut med nøyaktig sted av frykt for at det livsfarlige stuntet skal skape smitteeffekt akkurat der.

- Ventet på det ekle klasket

Lokføreren drar i nødbremsen og holder tyfonen (lydsignalet) inne.

- Fire av guttene kaster seg livredde til siden. Sistemann mistet dømmekraften, og løp litt lenger for å komme seg forbi en mur. Han forsvant fra mitt synsfelt ca. 20 meter foran toget.

- Jeg ventet bare på det ekle klasket som jeg vet kommer, skriver han.

Så ser han i speilet at det gikk bra denne gangen. Gutten snublet ut i buskene.

- Hvor fort kjørte toget ditt, spør Dagbladet lokomotivføreren.

- Vi var i rute, på vei inn mot stasjonen, og hadde ganske sakte fart, rundt 75 kilometer i timen. Det er likevel 200 tonn bak meg som skal stoppe på 200 meter. Vi kunne ha hatt fart opp mot 120 km/t.

- Hadde ikke gått bra

- Hva hadde skjedd hvis gutten hadde kommet mellom muren og toget?

- Det hadde ikke gått bra.

Det var en måned siden den erfarne lokomotivføreren opplevde en tilsvarende situasjon på jobb.

Det var en litt mindre livsfarlig situasjon.

- Det er en lokførers hverdag at det plutselig kan være mennesker eller levende dyr på skinnene.

- Hvordan takler dere slike situasjoner etterpå?

- Vi har et eget system for debrifing med psykolog. Denne kvelden fikk jeg pratet med en kollega med mye erfaring. Og så var det fint å få fortalt om det etterpå. Kan det bidra til at noen forhindrer ungdom å gjøre noe sånt, ja da er det bra, sier lokføreren.

Som legger til:

- Det er fint å minne voksne om, også, at det ikke er lurt å klippe hull i gjerder for å spare to minutter til stasjonen.

Holder igjen detaljer

Slik avslutter lokføreren sitt utspill på Facebook etter skrekkopplevelsen:

- Om dere har ungdommer i huset, kunne tatt en prat om hvor farlig denne leken er, hadde jeg og kollegene mine blitt glade. Vi har ingen å miste.

LOKFØRERNES VERNEKOORDINATOR: Steinar Nordermoen. Foto: Privat.
LOKFØRERNES VERNEKOORDINATOR: Steinar Nordermoen. Foto: Privat. Vis mer

Steinar Nordermoen, selv lokfører, er vernekoordinator for de 1900 medlemmene fra alle togselskaper i Norsk Lokomotivmannsforbund.

Han er kjent med Facebook-reaksjonen fra kollegaen.

- Reaksjonen og beskrivelsen av det som skjedde er gjenkjennbar, ja. Våre medlemmer pleier vanligvis ikke å gå ut med slikt på sosiale medier, nei, sier han til Dagbladet.

Og støtter kollegaen fullt ut i oppfordringen til foreldre om å snakke ungdom bort fra slike stunt.

Ikke se på

Han har ikke nøyaktige tall for hvor ofte lokomotivførere møter livstruende situasjoner på jobb.

- Vy har et opplegg for debrifing med fagfolk og tillitsvalgte. Mange er tilbake på jobb en dag eller to etter. Vi snakker sjelden offentlig om konkrete saker, både av hensyn til oss selv og av hensyn til at andre ikke skal komme på feil ideer.

- Er det generelle råd fagfolk og tillitsvalgte gir til lokførere i forkant?

- Når de har sett en situasjon og koplet inn bremsene - hold øynene borte fra selve kollisjonen, sier vernekoordinator Steinar Nordermoen i Norsk Lokomotivmannsforbund.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer