Nok en ripe i lakken for Røkke

Den siste uautoriserte biografien om Kjell Inge Røkke sår tvil om mannen er en sikker betaler, og han beskyldes for urent spill i kampen for å tjene sine milliarder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg har betalt absolutt alt, har Røkke ifølge Aftenposten sagt om oppgjør med kreditorer. Men journalisten og forfatteren Gunnar Stavrum skriver at det motsatte er tilfellet i sin uautoriserte biografi om milliardæren fra Molde.

- Røkkes påstand om at han «betalte absolutt alt» må være litt av en påstand å svelge for alle involverte kreditorer som vet bedre, skriver Stavrum i boka, som kommer ut i dag. En av sakene Stavrum skriver om er Røkkes første båt, tråleren «Karina». Vaagen verft i Sør-Trøndlag og Forretningsbanken, nå Fokus bank, måtte ta tilbake båten da Røkke ikke klarte å betale avdragene. Røkke skyldte 10 millioner for fartøyet.

Fri fra gjeld

Men for å kvitte seg med gjelden opprettet Røkke i 1983 en stiftelse i navnet til sin nyfødte sønn, og overførte aksjene i båten til spedbarnet. Slik klarte Røkke ifølge boka å komme seg klar av kreditorene. Tre år seinere kom Røkke seg fri fra gjelden gjennom et forlik.
Stavrums bok inneholder flere eksempler på hvordan Røkke klarte å unngå å betale gjeld i de første årene han var i Seattle.

- Det kostet flesk å engasjere advokater for å presse pengene ut av Røkke. Så kreditorene ga opp da Røkke gjorde alt for å hale ut tida. Derfor har arkivene i skifteretten i Seattle stabler med saker mot Kjell Inge Røkke. Stevningene forteller alt om hvordan han utnyttet og lekte blindebukk med folk han skyldte penger. Men gjennomgangsmelodien er hemmelig forlik. Slik ble Røkkes uvilje mot å gjøre opp for seg kronet med suksess. I de aller fleste tilfellene kunne han nemlig kjøpe seg fri for småpenger, skriver Stavrum ifølge Aftenposten.

Boka omtaler også hvordan Røkke skal ha rundlurt noen av norsk finanslivs mest drevne aktører, samt de mange arbeidsulykkene på skipene hans.

Forlis

Styggest av alt var et forlis i november 1985, da tre mann omkom. Det skal ikke ha blitt satt igang leting umiddelbart da skipet forsvant fra radaren.

En av versjonene av ulykken som Stavrum gjengir, vil ha det til at Røkke selv sto ombord i moderskipet og ikke ville gjøre noe.

For denne ulykken fikk selskapet en bot på 5000 kroner i 1990, og ansvarsforholdet var uklart.