Nøkkelvitnet forklarer seg nå

Akkurat nå forklarer statslos Vermund Halhjem seg om Rocknes-ulykken som kostet 18 menneskeliv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I dag åpnet sjøforklaringen i Kongesalen på SAS Hotel Bryggen. Først redegjorde styreleder Atle Jebsen i Jebsen Management seg for eierforholdene til skipet.

- Denne forferdelige og utenkelige ulykken kommer veldig nært, for det er så mange på vårt kontor her i Bergen, inkludert meg, som har kjent sjøfolkene, sa Atle Jebsen ifølge NTB.

- Vi er ganske fortvilet.

Vanlig seilas

Deretter skulle statslos Vermund Halhjem forklare seg. Det er knyttet stor interesse til losen forklaring. Halhjem er den eneste overlevende som oppholdt seg på brua da ulykken skjedde.

Halhjem forklarte at han var om bord i Rocknes første gang mens skipet var relativt nytt. Tingrettsdommer Ove Kjell Hole begynte deretter å spørre ut Halhjem om hva som skjedde da båten gikk på grunn.

Losen forklarte at han kom om bord klokka 08.58, da båten var klar for avgang.

- Jeg sto bare på broen og overvåket det hele. Da vi var kommet fra kai, sa kapteinen at jeg kunne starte losingen. Klokken var vel fem-ti over ni da vi var på vei, sa losen ifølge BTs nettutgave.

- Jeg spurte kapteinen hvor dypt båten stakk, og jeg mener at kapteinen svarte 10,40 meter. Jeg husker i alle fall at den var over ti meter.

- Det var en helt vanlig seilas med halv fart utover sundet. Deretter gikk vi for full fart på 13 knop, forklarte Halhjem.

Rettet seg ikke opp

Etter at skipet hadde svingt rundt et nes, merket imidlertid Halhjem at skipet krenget til styrbord, melder NTB.

- Det er helt ordinært at båten krenger til styrbord etter en sving. Det er ikke noe oppsiktsvekkende med det.

- Det som var saken var at den ikke rettet seg opp skikkelig igjen når vi kom inn på den nye kursen, fortalte losen.

Da kom kaptein Jan Aksel Juvik bort til ham.

- Kapteinen kom til meg og sa at sannsynligvis hadde litt av steinen forskjøvet seg til styrbord, men at det ikke var noe uvanlig med det. Han skulle ta inn litt ballast på babord så vi ble rette igjen, forklarer Vermund Halhjem.

Etter rundt 20 minutter hadde båten rettet seg opp igjen. Ifølge Halhjem er ikke det unormalt, og derfor konsentrerte han seg mer om seilasen og tåka.

Ved Esso Skålevik la båten til kai. Heller ikke her registrerte losen noen problemer.

På vei fra Skålevik mot Vatlestraumen overtok losen kommandoen på broa igjen. Fortsatt virket «Rocknes» stabil, og losen merket ingen tegn til krenging på båten.

Inn i Vatlestraumen

På vei inn i Vatlestraumen kjente losen to små rystelser i båten. Han husker ikke så mye fra de neste sekundene, og vet ikke om det kom en ny og større rystelse i båten før kapteinen kom bort til ham og sa: - Jeg tror vi var nedi.

Så ropte losen til styrmannen at han skulle legge hardt over mot styrbord. Losen mener å huske at «Rocknes» allerede da hadde en svak krenging mot styrbord. Ordren forsterket krengingen på båten.

- Som et desperat forsøk, roper jeg "hardt babord" til styrmannen.

Like etter sendte skipet ut mayday-signaler på VHF-sambandet, og slo genrell alarm på båten.

- Etterpå ble situasjonen svært dramatisk. Jeg greier ikke å huske de neste korte øyeblikkene etterpå, sa losen ifølge NTB.

Løp langs skipssida idet båten kantret

Da «Rocknes fikk full krenging, klarte en av mannskapet å få opp døra på babord side. Halhjem forteller at han kom seg ut av styrehuset i siste sekund, samtidig som han klarte han å gripe tak i rekkverket på utsiden. På det tidspunktet hadde Halhjem problemer med å gå på dørken inne i «Rocknes».

Det reddet trolig livet hans. Halhjem forteller at han vurderte å løpe til midten av båten for å hente sekken sin med redningsvesten, men vurderte det sånn at han ikke hadde tid. Da ble utgangsdøren åpnet bak ham i styrhuset.

Personen som åpnet døra klamret seg også til rekkverket, men Halhjem vet ikke hvor det ble av ham.

Halhjem kom seg opp på skutesiden, uten at han klarer å huske hvordan. Da båten gikk rundt løp han langs skutesiden og kom seg opp på kjølen.

Der så han en annen av mannskapet, 50 meter lenger framme. Fra kjølen så han også to redningsskøyter som var like i nærheten. Derfor ringte ikke Halhjem til Hovedredningssentralen. I stedet ringte han kona, og losoldermannforeningen for å fortelle hva som hadde skjedd.

- Det at den personen åpnet en dør som jeg ikke visste om, og det at jeg ikke hentet redningsvesten min, det reddet livet mitt. Hadde ikke han åpnet den døra, så hadde ikke jeg sittet her i dag, forteller Halhjem. Han er tydelig preget av hendelsene han forteller om, og har vanskelig for å finne ord.

Ba om ny dybdemåling

Tidligere har det vært kjent at eldre kartverk over Vatlestraumen ikke har merket av grunna «Rocknes» grunnstøtte mot. Heller ikke Halhjem visste noe om grunna da han loset skipet ut fra Bergen.

- Kort etter ulykken, da jeg hadde fått klarnet tankene mine samme kveld, ba jeg losoldermannen om en ny dybdemåling i Vatlestraumen, forteller Halhjem.

(Dagbladet.no kommer tilbake med resten av losens forklaring)

Tingrettsdommer Ove Kjell Hole leder sjøforklaringen etter lasteskipet Rocknes forlis som startet i Bergen.