Jobbet for Kylie Jenner:

Nora jobbet for Kylie Jenner

I april 2018 lager Nora sin første GIFs. Ei uke etter hadde de blitt brukt en million ganger.

GIF-DRONNINGA: Nora Nymo Fikse har fått over 30 milliarder visninger siden hun begynte å lage GIFs for to år siden. Foto: Nora Nymo Fikse
GIF-DRONNINGA: Nora Nymo Fikse har fått over 30 milliarder visninger siden hun begynte å lage GIFs for to år siden. Foto: Nora Nymo Fikse Vis mer
Publisert

I et hvitt soverom på Jessheim med skråtak, masse grønne planter og møbler i lyse tre-toner sitter Nora Nymo Fikse (26) foran iMacen sin, med en iPad og lager GIFs.

På iPaden ser man små hjerter, tekst og tegninger av kjente personer som beveger seg. Dataskjermen på pulten viser fram det siste oppdraget hennes. Skjermen er full av illustrasjoner av kremer, tøfler og andre hudprodukter i rosatoner.

På alle står det «Kylie Skin».

Dette er det siste oppdraget til 26-åringen. Å lage klistermerker, illustrasjoner og GIFs for Kylie Jenner sitt selskap, Kylie Cosmetics.

Men dette skal vi høre mer om senere.

KYLIE SKIN: Nora Fikse kontaktet selv selskapet til Kylie Jenner for å høre om de ville ha GIFs. Foto: @bynorafikse
KYLIE SKIN: Nora Fikse kontaktet selv selskapet til Kylie Jenner for å høre om de ville ha GIFs. Foto: @bynorafikse Vis mer

GIF står for Graphics Interchange Format og er en samling av bilder eller videoer man slår sammen til en fil som går i loop. De blir ofte brukt i Instagram Stories for å piffe opp storyen eller for å markedsføre noe.

Innfører GIFs

I starten av 2018 inngår Instagram et samarbeid med plattformen Giphy, der man kan søke på alle GIFs de har i sitt bibliotek og bruke disse i storyene sine.

Gleden blir dessverre kortvarig for dem som elsker de bevegelige klistermerkene.

For etter noen måneder fjerner Instagram GIF-funksjonen etter at en brite oppdager at en rasistisk GIF har gått igjennom kontrollsystemet til Giphy.

Men i månedsskiftet mars/april 2018 har Giphy ordnet systemet sitt slik at de kan garantere at det ikke skjer igjen, og kommer tilbake til Instagram.

Starter @bynorafikse

FULLTID: Å tegne små bevegelige klistermerker har blitt en heltidsjobb. Foto: Nora Nymo Fikse
FULLTID: Å tegne små bevegelige klistermerker har blitt en heltidsjobb. Foto: Nora Nymo Fikse Vis mer

I denne perioden har Nora googlet seg fram til hvordan hun kan lage GIFs, og i april laster hun opp sine aller første GIFs på Giphybrukeren sin. Etter dette tar det ikke mer enn ei uke før hun bikker en million visninger.

- Da tenkte jeg «Oi, dette må jo være noe jeg kan gjøre noe mer ut av!», forteller Fikse til Dagbladet.

Den første millionen visninger gjør at hun kontakter Giphy, og blir igjen kontaktet av en kvinne som lurer på om hun ønsker å lage noe på oppdrag for dem.

- Da fikk jeg min første jobb. Jeg skjønte fort at dette var utrolig gøy, og noe jeg ønsket å fortsette med. Noe jeg har gjort.

- Måtte be pappa lese

I bilen på vei til hytta i 2018, piper det i telefonen til Nora. Hun har fått en e-post fra et byrå i New York, som lurer på om hun vil gjøre et oppdrag for MTV.

- Jeg måtte be pappa lese mailen for meg, for jeg skjønte ikke om dette var ekte eller om det bare var tull.

E-posten var ekte og klokka ti på kvelden satt Jessheimingen på hytta, i et skypemøte med byrået i New York. Heretter gikk det slag i slag.

I forbindelse med den amerikanske valgkampen, ble hun kontaktet av byrået hun jobber for, med spørsmål om hun hadde lyst til å lage GIFs for Mike Bloomberg sin valgkamp.

Hun kontaktet også Kylie Cosmetics for å høre om de var interesserte i GIFs til Kylie Skin.

Det som først var en hobby, ble plutselig en fulltidsjobb.

MIKE BLOOMBERG: Nora Fikse fikk tilbud om et oppdrag der hun kunne lage GIFs for valgkampen til Bloomberg i USA. Foto: @bynorafikse
MIKE BLOOMBERG: Nora Fikse fikk tilbud om et oppdrag der hun kunne lage GIFs for valgkampen til Bloomberg i USA. Foto: @bynorafikse Vis mer

Surrealistisk

Fikse forteller at det har vært spesielt å oppleve at så mange kjente navn har brukt GIFsene hennes.

Blant dem som har brukt innholdet hennes er Ariana Grande, Astrid S, Gigi Hadid, Backstreet Boys, Taylor Swift, Jennifer Lopez, Jonas Brothers, Reese Witherspoon, Khloe Kardashian og Kim Kardashian.

Katy Perry har også brukt flere av GIFene hennes i musikkvideoen sin, Cozy Little Christmas.

- Det er kjempegøy å se at kjendiser og store profiler bruker GIFene mine. Det som er litt kjipt er at de ikke vet at det er jeg som står bak. Utenom det er det veldig morsomt.

Ofte brukt

Nå har 26-åringen sine 573 GIFs blitt brukt 33,8 milliarder ganger. Porteføljen hennes består av alt fra Friends-materiale, til stjerner, hjerter og kjendiser.

- De fleste jeg møter har vært borti GIFene jeg lager. De vet kanskje ikke at det er jeg som har lagd de. Så det er morsomt når de skjønner at det er jeg som står bak.

Fikse anbefaler alle som er kreative og synes det virker spennende å bare sette i gang og prøve å lage noe.

- Det var det jeg gjorde.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer