VOLVO I PYONGYANG: Dette bildet fra 2014 viser Volvo-biler fra 1970-tallet i Pyongyang i Nord-Korea. Foto: Aftonbladet / NTB Scanpix
VOLVO I PYONGYANG: Dette bildet fra 2014 viser Volvo-biler fra 1970-tallet i Pyongyang i Nord-Korea. Foto: Aftonbladet / NTB ScanpixVis mer

Nord-Korea skylder Sverige milliarder i Volvo-gjeld. Nå kommer regimet med sjelden uttalelse

- Jeg kjenner til gjelda. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det er kanskje ikke kjent for folk flest, men Nord-Koreas diktator Kim Jong-un skylder Sverige rundt 2,7 milliarder svenske kroner, på grunn av en bestilling fra sin forgjenger Kim Il Sung.

Det vil si: Nord-Korea har en statsgjeld til Sverige pålydende 2,7 milliarder kroner, etter at «söta bror» solgte og sendte 1000 spesialbestilte Volvo 144 til diktaturet, sammen med en rekke andre svenske varer i 1974.

Regningen var den gangen på 600 millioner svenske kroner, men diktaturet betalte aldri en eneste krone, skriver SVT. Dermed løper renta løper fortsatt.

- Kan løse seg

Nå, 43 år etter den merkverdige handelen, kan det imidlertid se ut som om Nord-Korea kan være villig til å gjøre opp for seg.

- Ja, jeg kjenner til gjelda, sier Pak Yun Sik, seksjonssjef ved det nordkoreanske utenriksdepartementet til SVTs reporter i Pyongyang.

Da reporteren stiller spørsmålet om hvorvidt Sverige kommer til å få betalt for handelen, svarer Pan Yun Sik følgende:

- Jeg tror at dersom vi har et nærmere samarbeid med hverandre, både økonomisk og kulturelt, så må problemet sikkert kunne løse seg i framtiden.

Ifølge den svenske rikskringkasteren er de svenske Volvoene fortsatt et vanlig syn i Nord-Korea.

UVIRKELIG: Tre lange rekker med artilleri viser det Nord-Koreas statslige medier kaller en «felles avfyringsdemonstrasjon». Den svære militærøvelsen skal ha blitt arrangert i Wonsan-provinsen for å feire 85-årsjubileet til landets hær. Video: Scanpix/CNN Vis mer

- Pikant relasjon

I en leder i Svenska Dagbladet i august i fjor, tok Daniel Schatz et oppgjør med Sveriges økonomiske bidrag i ettpartistaten og kalte relasjonen landene imellom for «pikant».

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Samtidig som milliardgjelden vokser, tilhører Sverige en av landets største bidragsgivere. Utover en årlig humanitær bistand på opp mot 40 millioner kroner, har Sverige vært med på å finansiere mange millioner til 'kunnskapsoverføring' til det offisielle Nord-Korea», skrev Schatz.

I 2013 skrev den samme avisa om problematikken, den gang i forbindelse med boka «Ambassaden i Paradiset», som ble utgitt i 2012.

Det var ikke bare Volvo som mottok bestillinger på 70-tallet. Også industriselskapet Atlas Copco, elektroteknikkonsernet Asea, skipsverftet Saab Kockums og Alfa Laval, som blant annet produserer varmvekslere, pumper og ventiler, leverte varer som de aldri fikk betalt for.

- Plutselig skulle vi sende store sjakt- og byggemaskiner på fartøy og på den transsibirske jernbanen, uten at noen visste hva det skulle brukes til. Slik gjorde vi det vanligvis ikke, sa Ian Lines, som på 70-tallet var utstasjonert Volvo-medarbeider i Hongkong, til Svenska Dagbladet.

Lines beskriver bestillingen som en «merkelig storskalasatsning som hang sammen med den svenske utenrikspolitikken med Olof Palme i spissen».

Året før Nord-Korea la inn den massive bestillingen, i 1973, hadde Sverige som første vestlige land anerkjent Nord-Korea som egen stat. Sveriges ambassade i Nord-Korea åpnet i 1975.