BORTE: Da Dagbladet besøkte helikopterbasen ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) sto et helikopter av typen AW139 klart. Nå som Norsk Luftambulanse har tatt over driften, er helikopteret borte i flere uker. Foto: Ingun Mæhlum / Dagbladet
BORTE: Da Dagbladet besøkte helikopterbasen ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) sto et helikopter av typen AW139 klart. Nå som Norsk Luftambulanse har tatt over driften, er helikopteret borte i flere uker. Foto: Ingun Mæhlum / DagbladetVis mer

Helikopterstriden:

Nord-Norge må gå flere uker med mindre og langsommere ambulansehelikopter

Medisinsk ledelse ved UNN mener tilbudet til pasientene blir dårligere. Luftambulansen er ikke enig i det, men beklager likevel.

1. juni tok Norsk Luftambulanse (NLA) over helikopterambulansen i nord.

Som en del av anbudet de vant, forpliktet NLA seg til å levere et helikopter av typen AW139 som primærhelikopter til ambulansen i Tromsø.

Seks dager inn i perioden er dette helikopteret fortsatt ikke på plass. Helikopterambulansen i Tromsø har derfor bare et mindre helikopter - som flyr saktere og har dårligere plass - til rådighet.

Per i dag kan for eksempel en mor ikke bli med sitt kuvøsebarn i helikopteret.

- Beklager

Rune Midtgaard, administrerende direktør i NLA, beklager og sier nå at det vil ta flere uker før AW139-helikopteret er på plass i Tromsø.

- Vi beklager at AW139 helikopteret er forsinket, men vil påpeke at det er mindre enn to år siden vi ble tildelt kontrakten som operatør, og at vi sannsynligvis snakker om en tre til fire ukers forsinkelse i en kontrakt som skal løpe i inntil ti år, sier Midtgaard til Dagbladet.

På Dagbladets spørsmål om NLA regner med ytterligere forsinkelse på det viktige helikopteret svarer Midtgaard avvisende.

- Så da er det slik at NLA regner med at 139-helikopteret er klar til bruk om tre til fire uker?

- Det er korrekt.

«Hvert sekund teller»

Samtidig som skandalen rundt ambulanseflyene herjer videre, har det heller ikke vært ro i rekkene etter anbudet på ambulansehelikopter. Som Dagbladet tidligere har skrevet, må helikopterpiloter gå ned flere hundre tusen i lønn for å «beholde» egne jobber under den nye operatøren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pilotene som allerede jobber i Norsk Luftambulanse frøs lønningene sine i tre år for å hjelpe selskapet vinne anbudet i nord.

Norsk Luftambulanse skriver på sine nettsider at «hvert sekund teller». Likevel er helikopteret Tromsø må ta til takke med per i dag, 15 til 20 prosent langsommere i drift. Pasienter får altså hjelp seinere enn nødvendig.

Dagbladet er også kjent med at det medisinske miljøet ved Universitetssykehuset i Tromsø (UNN) er svært kritisk til å bare ha et mindre helikopter tilgjengelig. Flere mener det akuttmedisinske tilbudet er dårligere så lenge basen mangler et AW139-helikopter.

- Nå har vi ikke plass til å ta med barn i kuvøse og barnets mor, samt ivareta luftambulanseberedskapen samtidig. Det samme gjelder ECMO-team og fult luftambulansecrew. Det er også mer komplisert å frakte to bårepasienter. Helikopteret har lavere marsjhastighet, som medfører at det tar lengre tid å komme til og fra pasienter. Det vil kunne få konsekvenser for liv og helse. I Nord-Norge er det store geografiske avstander mellom pasienter og sykehus. Derfor har hastighet mye å si. Beredskapen hadde i sum vært betraktelig bedre med AW139 i beredskap, sier Frode Sørensen, avdelingsleder og overlege for luftambulansen ved UNN.

Uenig direktør

Rune Midtgaard er av en annen oppfatning enn overlegen ved UNN.

Midtgaard sier helikopteret som står i Tromsø i dag er mer enn god nok.

- En AW139 er vesentlig større og nesten dobbelt så dyrt som det mellomstore helikopteret, men alle helikoptrene som helsevesenet har bestilt er utmerkede luftambulansehelikoptre. Oslo Universitetssykehus (OUS) er tilsynelatende svært tilfreds med sitt mellomstore helikopter. OUS betjener et befolkningsgrunnlag som er ti ganger så stort som UNN, gjør langt flere spesialtransporter enn UNN, og flyr mange og lange spesialoppdrag, sier Midtgaard.

Han bekrefter samtidig at NLA har fått tilbud om å leie et AW139-helikopter fra Lufttransport, selskapet som drev ambulansehelikoptrene i Tromsø fram til 1. juni da NLA tok over.

Dette tilbudet takket NLA nei til.

- Lufttransport sitt helikopter må i så fall omregistreres til vår driftstillatelse hos Luftfartstilsynet og vi må i tillegg innarbeide det innleide helikopteret i vårt prosedyreverk. Dette arbeidet er omfattende og forsvares ikke av en tre til fire ukers periode, sier Midtgaard.