Når Cannes inviterer til filmfestival i mai, er det siste nytt fra de store prisbelønte regissørene som står øverst på plakaten. I Tromsø heter den største kjendisen Knut Erik Jensen, og programmet består av filmer som ingen andre enn de mest innvidde cineaster har hørt om. Ti av årets filmer er debuter.
Ved kaiene i Cannes ligger lystyachter med gullkjedebehengte, sigarpattende menn, Tromsø har nedisede trålere og fiskere med rullings. Det tripper bikini- og knapt-nok-det-kledde damer langs Croisetten, i Storgata vandrer godt innskjerfede studiner.
I Cannes flommer fransk champagne, naturlig nok, i Tromsø skummer det lokale Mack-ølet, like naturlig. I Cannes serveres iskjølt østers, i Tromsø skrei med lever og rogn.
Uformelt
Så likhetene er til stede og noe er helt likt i de to filmbyene, nemlig horden av glade norske kinosjefer på tur, Pål Bang-Hansen, Per Haddal og den faste klan av smaløyde norske filmjournalister, for ikke å glemme alle byråkratene fra institutter og fond og de mer udefinerte festivalslitere med sine inneforståtte «ser deg i Berlin, da»-hilsninger.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger