Nordisk kamp mot SMS-lån

Forbrukerombudene ut mot aggressiv markedsføring og høye gebyrer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombudet i de nordiske landene samarbeider for å få bukt med problemer knyttet til pengelån per SMS.

De nordiske ombudene diskuterte nylig i et møte på Lillehammer problemer med aggressiv markedsføring, høye gebyrer, uklar avtaleinngåelse og betalingsproblemer knyttet til finansinstitusjoner som tilbyr raske penger via lån som kan tas opp med mobilen.

- Vi er svært bekymret over denne utviklingen, og vi mener det er viktig med et nordisk samarbeid for å få bukt med problemene SMS-lån skaper for mange forbrukere, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

De nordiske ombudene skal samarbeide både om enkeltsaker og generelle tiltak og forslag til lovendringer.

- Et noe strengere regelverk enn i våre naboland har til nå begrenset problemene knyttet til denne formen for lån i Norge. Vi vil likevel følge utviklingen i det norske markedet nøye for å hindre en eventuell negativ utvikling, sier Thon.

(NTB)

RETTES MOT DE UNGE: SMS-lån er myntet på de yngre forbrukerne. Det er snakk om mindre beløp, typisk opp til 1500-2000 kroner, som skal betales tilbake innen kort tid. Illustrasjonsfoto: SCANPIX
RETTES MOT DE UNGE: SMS-lån er myntet på de yngre forbrukerne. Det er snakk om mindre beløp, typisk opp til 1500-2000 kroner, som skal betales tilbake innen kort tid. Illustrasjonsfoto: SCANPIX Vis mer
UTTRYKKER BEKYMRING: Forbrukerombudet forbrukerombud Bjørn Erik Thon ønsker et tettere samarbeid med resten av norden om å overvåke og regulere lån som gis via tekstmeldinger.