- BURDE VÆRT SLUKKET: Brannen på MS Nordlys burde vært slukket automatisk. At slukkeanlegget måtte startes manuelt, virker ikke fornuftig, mener tidligere brannsjef. F
- BURDE VÆRT SLUKKET: Brannen på MS Nordlys burde vært slukket automatisk. At slukkeanlegget måtte startes manuelt, virker ikke fornuftig, mener tidligere brannsjef. FVis mer

- Nordlys-brannen burde vært slukket automatisk

At slukkeanlegget måtte startes manuelt, virker ikke fornuftig, mener tidligere brannsjef.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Brannen på Hurtigruten burde åpenbart vært slukket automatisk, sier tidligere brannsjef i Bergen, Trygve Conradi, til VG Nett.

Conradi som nå jobber som brannteknisk rådgiver i selskapet Sweco, mener at når branner slukkes automatisk, så reduseres også mulighetene for menneskelige feil. Skadebildet blir normalt mindre både for personer og materiell, mener han.

- Det å velge et slukkesystem som krever opptelling av mannskaper først, høres ikke veldig fornuftig ut. Skal du slukke en brann effektivt må du ha automatiske systemer som oppdager brannen og slukker den, sier han.

Livsfarlig Det tok mellom to og tre timer fra brannen på hurtigruteskipet startet, til den ble slukket. Slukkeanlegget på Nordlys er et såkalt CO2-anlegg, et system som er livsfarlig dersom mannskapet er i nærheten når det brukes. Systemet ble ikke startet i det hele tatt.

Ifølge Hurtigruten ble brannen i maskinrommet enten slukket ved hjelp av et annet anlegg, eller av røykdykkerne som tok seg ned i maskinrommet for å søke etter de savnede, skriver VG.

Fredag kveld kom Havarikommisjonen tilbake til Oslo fra Ålesund, fullastet med materiale fra hurtigruteskipet Nordlys. Årsaken til brannen er én av flere ting kommisjonen ønsker å avdekke.

Strømbrudd Strømbruddet som oppsto om bord, gjør granskingsarbeidet ekstra krevende, sa havariinspektør Elisabeth Juel Ramos til NTB fredag. Sentrale deler som skulle produsere strøm, brant opp.

Tidspunktet for når alarmene har gått, har vært et springende punkt i etterforskningen. Flere passasjerer har sagt at de ikke hørte noen alarm, mens ansatte på båten har forklart at det kimet alarmer med én gang.

- Vi kommer til å se på alarmene og hvordan de virket, det er veldig viktig i en sånn situasjon, sier Ramos.

Politiet og Havarikommisjonen skal komme med hver sin rapport, basert på branntekniske og maskintekniske undersøkelser, i tillegg til vitneutsagn.

(NTB)