KLAR FOR TEST:  Båten ved kai på verftet i Sturgeon Bay i Wisconsin, før prøvekjøring. I fire år har Ola Lilloe-Olsen jobbet med å designe båten. Foto: Ola Lilloe-Olsen
KLAR FOR TEST: Båten ved kai på verftet i Sturgeon Bay i Wisconsin, før prøvekjøring. I fire år har Ola Lilloe-Olsen jobbet med å designe båten. Foto: Ola Lilloe-OlsenVis mer

Nordmann har designet skroget til ny superyacht

- Få en båt til å gå i 30 knop med 12 sylindre i stedet for 16, sa amerikanske Palmer Johnson til norske Ola. Dette ble resultatet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):  Som VG fortalte lørdag står Brødrene Aa i Hyen i Sogn og Fjordane bak støping av skrog og overbygg til en ny, revolusjonerende supersportmodell fra det amerikanske verftet Palmer Johnson. Båten er 48 meter lang. 

Men det er ikke bare i denne delen av prosessen nordmenn i Hyen har en finger med i spillet. Skroget er nemlig skapt av en nordmann, Ola Lilloe-Olsen, som fikk oppdraget fra Palmer Johnson.

Lilloe-Olsen er sivilingeniør og driver firmaet Sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen, og har siden 1985 en lang CV på design av hurtigbåter, blant annet redningsskøyter, ambulansebåter, passasjerbåter og katamaraner som ferdes langs norskekysten og i flere verdensdeler.


Har tatt fire år - Jeg kan bekrefte at jeg har ansvaret for design- og utviklingsdelen av skroget, sier Lilloe-Olsen til Dagbladet. 

Han forteller at han i 2011 ble kontaktet av Palmer Johnsen. Etter et møte i Stavanger ble avtalen undertegnet. 

- Forespørselen fra Palmer Johnson var: Få en båt til å gå i 30 knop med 12 sylindre i stedet for 16, forteller Lilloe-Olsen. 

Siden har det gått slag i slag for Lilloe-Olsen som har brukt mye tid på å utvikle skrog tilpasset Palmer Johnsens forventninger. Han forteller at det på testanlegget til Stadt Towing Tank i Måløy har vært utført mange serier av omfattende modellforsøk. Utkast har blitt sendt fra Hyen til Palmer Johnsons designkontor i Monaco og til verftet i  Wisconsin i USA.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Slike prosjekter et et omfattende samarbeid mellom mange fag og mange aktører, sier Lilloe-Olsen.

Da det endelige skroget var ferdig designet, havnet tegningene på bordet til Brødrene Aa i Hyen. 

- Design til det ekstreme Lilloe-Olsen har jobbet med design til både denne og de andre båtene i serien til Palmer Johnson som har fått navnet Super Sport Yacht. 

- Dette arbeidet er omfattende og flere båter i serien vil bli lansert etterhvert. 48-meteren er den første som er lansert, forteller han. 

- Hva er det som gjør disse båtene unik? 

- Det spesielle med denne serien av yachter er ønsket om å lage en plattform med mye plass, og svært høy komfort koblet med lavt forbruk og lavere utslipp. Den helt spesielle løsningen med et langt, slankt hovedskrog støttet av to sideskrog er ikke ny. Imidlertid er design både av hovedskrog og sideskrogene ført helt til det ekstreme, og står i stil med hele yachtens radikale design, sier han.

I USA Ola Lilloe-Olsen på dekket på den nye yachten under et opphold i Wisconsin. Foto: Privat
I USA Ola Lilloe-Olsen på dekket på den nye yachten under et opphold i Wisconsin. Foto: Privat Vis mer

Lilloe-Olsen forteller at propellanlegget med vribare propeller, også det av norsk design og produksjon, er integrert i skrogets utforming, og det er langt stor vekt på en optimal hydrodynamisk utforming for optimal utnyttelse av energien i hovedmotorene. 

- I tillegg oppnår man et meget bredt akterdekk med god plass til bekvemmeligheter og alle aktiviteter om bord, sier han. 

Karbonskrog Yachten ble nylig promotert under båtmessen i Qatar. Den bruker ca 1.000 liter i timen ved 30 knop, noe som Lilloe-Olsen sier er vesentlig mindre enn andre yachter med tilsvarende størrelse og plass om bord. På 14 knop er forbruket 140 liter i timen. Karbonfiber blir brukt i skroget for at Supersport 48 skal bli så lett som mulig.

- Dette gir både meg og de andre designerne frihet til å skape komplekse former som er vanskelig og mye tyngre å lage i aluminium slik tidligere generasjoner av PJ-yachtene er bygget, sier han.

Båten kan krysse Atlanterhavet for egen maskin.

To garasjer Palmer Johnson utstyrer yachten slik som eieren vil ha den. Om bord i den første er det plass til 12 gjester og et mannskap på ni personer. I tillegg er det en garasje til en lettbåt som kan være syv meter lang, samt en garasje på motsatt side som inneholder to vannscootere og ei seiljolle. 

- Det er morsomt å få jobbe med noe som er helt nytt og annerledes, og jeg synes det er bra at vi her oppe i fjordene kan være etterspurt av store, internasjonale aktører, sier Lilloe-Olsen, som for ikke lenge siden kom hjem fra Wisconsin i USA der han deltok på «sea trials» av den nye båten ved verftet i Wisconsin.

- Det var en artig opplevelse å oppleve at det man har jobbet med i mange år og sett for seg hvordan det ville bli, har blitt slik man ville ha det, forteller han. 

RADIKALT DESIGN:   - Design både av hovedskrog og sideskrogene ført helt til det ekstreme, og står i stil med hele yachtens radikale design, sier designeren. Foto: Ola Lilloe-Olsen
RADIKALT DESIGN: - Design både av hovedskrog og sideskrogene ført helt til det ekstreme, og står i stil med hele yachtens radikale design, sier designeren. Foto: Ola Lilloe-Olsen Vis mer