Nordmann har designet skroget til ny superyacht

- Få en båt til å gå i 30 knop med 12 sylindre i stedet for 16, sa amerikanske Palmer Johnson til norske Ola. Dette ble resultatet.

KLAR FOR TEST:  Båten ved kai på verftet i Sturgeon Bay i Wisconsin, før prøvekjøring. I fire år har Ola Lilloe-Olsen jobbet med å designe båten. Foto: Ola Lilloe-Olsen
KLAR FOR TEST: Båten ved kai på verftet i Sturgeon Bay i Wisconsin, før prøvekjøring. I fire år har Ola Lilloe-Olsen jobbet med å designe båten. Foto: Ola Lilloe-Olsen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet):  Som VG fortalte lørdag står Brødrene Aa i Hyen i Sogn og Fjordane bak støping av skrog og overbygg til en ny, revolusjonerende supersportmodell fra det amerikanske verftet Palmer Johnson. Båten er 48 meter lang. 

Men det er ikke bare i denne delen av prosessen nordmenn i Hyen har en finger med i spillet. Skroget er nemlig skapt av en nordmann, Ola Lilloe-Olsen, som fikk oppdraget fra Palmer Johnson.

Lilloe-Olsen er sivilingeniør og driver firmaet Sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen, og har siden 1985 en lang CV på design av hurtigbåter, blant annet redningsskøyter, ambulansebåter, passasjerbåter og katamaraner som ferdes langs norskekysten og i flere verdensdeler.

Har tatt fire år - Jeg kan bekrefte at jeg har ansvaret for design- og utviklingsdelen av skroget, sier Lilloe-Olsen til Dagbladet. 

Han forteller at han i 2011 ble kontaktet av Palmer Johnsen. Etter et møte i Stavanger ble avtalen undertegnet. 

- Forespørselen fra Palmer Johnson var: Få en båt til å gå i 30 knop med 12 sylindre i stedet for 16, forteller Lilloe-Olsen. 

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer