Nordmenn fråtser i dyre biler

Mercedes - Porsche - Audi A8 - BMW - norske bilkjøpere fråtser i luksusbiler. Det er hverdagen at en kunde kjøper seg en bil til 3/4 million kroner - og det er blitt nesten helt normalt at sluttregningen blir på over en million. Salget av biler i prisklasse over en halv million kroner har eksplodert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er en økning av luksusmarkedet med 30 prosent. Importen av brukte biler kommer i tillegg. Den er i år 50 prosent høyere enn i fjor. Og det er nesten bare brukte luksusbiler som kommer til landet. Det selges nesten ikke "vanlige billigbiler" for tiden. Syv av ti VW Passat leveres med aircondition eller soltak. Den mest solgte Golf er ingen billigtype - men en 5 dørs GL som koster nesten kr 200.000. Og nesten hver eneste kunde bestiller ekstrautstyr som soltak, metalliclakk og annet utstyr de nå unner seg. det er normalt at bilkundene kjøper med ekstrautstyr på kr 20.000 når de velger seg ny bil.

Kabriolet-eksplosjon

Kabriolet har vært sommerens store slager. Ikke noe sted i verden selges det så mange Saab kabriolet som i Norge. Ved fabrikken i Finland stille man i dag spørsmål om "hvordan det er mulig å selge så mange kabrioleter i vinterlandet Norge". Ute er vans - og da sørlig Chrysler Voyager. Bilene står tett-i-tett på kaia i Norge - usolgt og interessen for alle typer vans er fallende. nmange er lei av å kjøre rundt i en stor "varebil" - når de aldri har med varer i bilen. Fortsatt på topp er Mercedes som selger biler som aldri før. Salget av Mercedes har virkelig tatt av, og det gjelder både nye og brukte biler. Det er ikke lengre bare drosjeeiere som kjøper seg en Mercedes til kr 400.000. Nå er det lang ventetid på biler - og i år settes det klar ny norsk rekord i salget av Mercedes. For hver ny bil er solgt i år er det solgt to bruktimporterte biler. Til over en million kroner Biler som koster en million kroner var i fjor noe bilforhandlere ikke vurderte å importere. Men i år er det fullt mulig. I fjor ble det solgt en Porsche - hittil i år er det registrert seks nye og hele 195 bruktimporterte biler. Og en Porsche koster ny rundt 1 million kroner - og skal man ha en skikkelig 911 må du ut med nesten 1,5 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bruktbil-salget raser

I fjor ble det registrert på norske skilter bare fire Audi A8. Det vil si bilene til Røkke og Gjelsten + til den norske importørsjefen. I år er det 15 som har satt seg bak rattet i en Audi A8 med en 8 sylindret motor på 193HK. Nyte godt av firehjulstrekk og automatgear - skinnseter og aircondtion. Og bilen har en prislapp på rundt en million kroner. Man kan få en "billigversjon" til kr 765.000 - men den er det ingen som kjøper. De fleste velger faktisk biler som ender med en prislapp på langt over en million kroner. Det er solgt fem italienske Ferrari sportsbiler til ukjent millionbeløp - til ukjente eiere. En som nå kjører Ferrari i Oslo er racerfører Harald Huysmann som har tatt med bilen hjem til Norge som flyttegods. 48 har kunnet prise sommeren i en Mercedes SLK og 25 har fått seg en ny Jaguar personbil.

Ny rekord

Og trenger du noe til de bratteste bakkene - hva da med en Range Rover med V8 motor til kr 951.000? I år er det solgt 27 slike biler i Norge - og det er ny rekord. I tillegg er det kommet 18 brukte biler til landet. Tapere på det norske bilmarkedet i år er billigbilenwe. Lada, Ford Fiesta, Hyundai, Mazda og Opel har hatt lavere salg i et marked som øker. Når hver annen solgt bil er en firmabil - velger mange mer bil etter hjerte enn etter lommebok.

UOPPNÅELIG: Mange må nøye seg med drømmen.