Best: Nordmenn er ville etter Porsche. Og prislappen er på mellom 2 og 4 millioner. Foto: Håkon Sæbø/Finansavisen.
Best: Nordmenn er ville etter Porsche. Og prislappen er på mellom 2 og 4 millioner. Foto: Håkon Sæbø/Finansavisen.Vis mer

Tidenes beste Porsche-år i Norge

Nordmenn hamstrer Porsche

Aldri før er det solgt så mange Porscher i Norge som i 2018.

(Finansavisen.no): - Det å sette salgsrekord året før vi lanserer en helt ny modell er utrolig kult, forteller Morten Scheel, til avisen.

Han er direktør hos den norske Porsche-importøren, Autozentrum Sport, og har etter sigende god grunn til å si seg fornøyd med fjorårets salg.

Bilen han refererer til er Porsche 911 med internkode 991, som etter omlag åtte år på markedet nå er erstattet av en ny modell – internt kalt 992.

Tresifret 911-salg

Men rett før den nye modellen var kommet, rakk den gamle bilen å sette ny salgsrekord i Norge. Sportsbilsultne nordmenn unnet seg hele 104 stykker av den eksklusive bilen i 2018. Biler som ferdig utstyrt koster mellom 2 og 4 millioner kroner.

- Det ble rett og slett en feiring da vi så hvordan det gikk. Den mest populære modellen ble 911 GTS, mens de rene GT-bilene også bidro sterkt, sier Scheel til Finansavisen.

Sistnevnte 911-modeller er de heftigste den tyske bilprodusenten leverer. Toppmodellen, 911 GT2 RS, har 700 hestekrefter og koster 4 millioner kroner på norske skilter.

Det beste året noensinne

Også de andre modellene fikk ben å gå på, eventuelt hjul å trille på, i fjor. Mens 2017-salget endte på 684 biler, ble registreringen slått med solid margin i 2018, skriver avisen.

Totalt ble 749 nye Porscher registrert i Norge, noe som er rekordhøyt. Fortsatt god etterspørsel etter Porsche Panamera bidro til det sterke resultatet, sammen med en helt ny Cayenne.

Salget av Cayenne plugg-inn-hybrid ble imidlertid en skuffelse – ifølge Scheel på grunn av en vanskelig leveringssituasjon.

- Vi kunne solgt enda flere ladbare Cayenner om bilen hadde vært på plass. Vi skal selge godt med plugg-inn-hybrider fremover, men bilene kommer ikke før til høsten, sier han.

2.699 bestillinger

Mot slutten av året kommer Taycan, den etterlengtede elbilen fra Porsche. Ifølge Scheel vil denne koste et sted mellom Cayenne og Panamera, som henholdsvis koster 650.000 og 843.000 kroner før avgifter. Toppmodellene av de respektive bilene koster samtidig fra 1,2 til 1,6 millioner kroner.

- Det er ingen hemmelighet at Taycan kommer i forskjellige utgaver, som en konvensjonell bil, sier Scheel.

Han forteller at de har 2.699 forhåndsreservasjoner av Porsche Taycan, men Scheel regner likevel ikke med at alle disse faktisk ender opp med å kjøpe en bil.

Andre økonominyheter:
Norwegian-milliardene kan nå langt, men tøffe tak må til
Jon André har tjent syv millioner på én måned