Nordmenn kjøper stadig større TV-er og dyrere mobiler

Over halvparten av TV-ene som selges i Norge er nå i 56–65 tommers størrelse. Samtidig faller mobilsalget, men folk kjøper dyrere modeller.

STØRRE: Stadig flere kjøper seg store TV-skjermer. Samtidig blir TVene stadig smartere og mer avanserte. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
STØRRE: Stadig flere kjøper seg store TV-skjermer. Samtidig blir TVene stadig smartere og mer avanserte. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Den årlige statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at det ble solgt elektronikk for 35,44 milliarder kroner i fjor. Det er ny omsetningsrekord, men likevel bare ørlite mer enn i 2017 da omsetningen var på 35,26 milliarder kroner.

Enkelte trender peker seg ut i kjøpsmønstrene. Blant annet har antall solgte mobiler falt fra 1,9 til 1,8 millioner.

- Salget av de billigste mobilene faller kraftig. Samtidig ser vi vekst i modellene som koster over 6.000 kroner. Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipsmodellene fra de ulike produsentene, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Varer lengre

Dyrere mobiler fører til at vi beholder dem lengre.

- Gjennomsnittslevetid for en mobiltelefon er i dag 2,5 år. Det er en kraftig økning i forhold til for noen år tilbake, da vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo.

En annen trend er at nordmenn kjøper færre TV-er, men at modellene er betraktelig større, har høyere oppløsning og koster mer.

55 prosent av modellene som selges er nå på mellom 56 og 65 tommer. I fjor var andelen på like under 50 prosent.

Enda større

Andelen TV-er over 66 tommer har også økt, fra 2,8 prosent i 2017 til 3,1 prosent i 2018.

- I 2019 kommer også TV-er med 8K-oppløsning til å ta markedsandeler, og da forventer vi at skjermene blir enda større, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Elektronikkbransjen.

Nordmenn kjøper også stadig flere smartklokker. Salget har økt fra om lag 400.000 til 500.000.

- For første gang har vi også tall på digitale assistenter med i våre tall. Smarthøyttalere som Google Home og Apple HomePod nådde et salgstall på 150.000 apparater, sier Røsholm.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer