«JEG BRYR MEG»:  Jan Egeland i Flykningehjelpen kommer med flykningeapp "jeg bryr meg" der folk kan bidra med penger via facebook.
Foto: Nina Hansen / Dagbladet
«JEG BRYR MEG»: Jan Egeland i Flykningehjelpen kommer med flykningeapp "jeg bryr meg" der folk kan bidra med penger via facebook. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

- Nordmenn må donere mer penger

I følge Flyktninghjelpen skal ny app åpne lommebøkene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nordmenn blir rikere og rikere, og vi har aldri brukt så mye penger på oss selv som vi gjør nå. Det vil generalsekretær iFlyktninghjelpen, Jan Egedal få slutt på. Han mener at nordmenn må donere mer penger til de som virkelig trenger det. 

- Vi bruker 99 prosent av var bruttonasjonalinntekt på oss selv. Bare en prosent går til fattige og nødlidende i verden. Nordmenn eret generøst folk, men vi må bli flinkere og åpne lommeboka etterhvert som vi blir rikere. Vi har råd til å invistere i håp der det erhåpløshet, sier Egeland. 

«Jeg bryr meg»  I dag lanserte Flyktninghjelpen appen «Jeg bryr meg», og Egeland tror dette er løsningen. 

- Med denne appen blir det lettere å donere penger og vise at man faktisk bryr seg, sier Egeland. 

Egeland håper dette kan hjelpe flere mennesker i de krigsrammede landene, og at færre dermed vil legge ut på den livsfarlige reisen overMiddelhavet. 

Profilbilde som viser støtte Ved å bruke appen «jeg bryr meg», donerer folk penger til blant annet Jordan og Libanon, samtidig som de kan endre profilbilde påfacebook-profilen sin for å vise sin støtte. 

- Mange bruker profilbildet sitt til å vise noe de er stolte av. Det kan være en ny bil eller en båt. Nå kan du vise at du bryr deg om desom er mest sårbare her i verden, og vise oss at du gir en stemme til vårt arbeid, sier Egeland. 

Appen er laget i samarbeid med selskapet Venture Factory. 

Millioner av kroner - Vi skal teppelegge Facebook med «jeg bryr meg»-profilbilder, og vi håper at dette kommer til å generere millioner av kroner, sier Even Aas-Eng i Venture Factory. 

Nå kan hvem som helst donere penger via Facebook. Pengene blir trukket fra mobilregningen. Egeland tror dette er framtida for flereveldedige organisasjoner. Selv opplever han at mange ønsker å donere penger, men at mange ikke vet hvordan de skal få gjort det. 

- Dette er helt klart framtidens måte å gi på. Nå har folk noe helt konkret de kan gjøre, og det bør derfor bli lettere for folk å gi. 

Håper andre følger etter For Venture Factory var Flyktninghjelpen den mest naturlige samarbeidspartneren. 

- For oss var det ikke noen tvil om hvem vi ville designe denne appen for. Nå håper vi bare at andre virksomheter følger etter og støttedenne gode saken. Kan en liten oppstartsbedrift som vår bidra bør andre virksomheter kunne gjøre det samme, sier Aas-Eng.

Glad andre gjør det samme Røde Kors har lenge benyttet seg av sosiale medier for å samle inn penger. Nå er de glad for at flere gjør det samme. 

- Vi hjelper mange, men det er også mange mennesker vi i Røde Kors ikke kan hjelpe. På denne måten kan vi sammen hjelpe enda flere , sier Øistein Mjærum, kommunikasjonsdirektør i Røde Kors. 

I følge Mjærum kommer Røde Kors til å satse mer på dette i tiden fremover. 

- Alle er på sosiale medier, og derfor må vi som humanitær organisasjon også være der. På den måten når vi ut til så mange som mulig, sier Mjærum. 

Europas dørterskel Rekordhøye 38 millioner mennesker er nå på flukt i eget land og hver dag flykter 30 000 mennesker fra hjemmene sine. Redd Barna frykter at så mange som 2500 barn vil dø på flukt over Middelhavet. 

- Det største dramaet i vår tid skjer nå i vårt feriehav, på Euopras dørterskel. Vi kan ikke lenger dra på ferie til Middelhavet med god samvittighet, med mindre vi viser at vi bryr oss om de som risikerer livet for et bedre liv på vår side av havet.