Nordmenn på digital-toppen

Internett-frelste nordmenn har tatt i bruk digitale telelinjer i større omfang enn noen andre. Ved utgangen av 1998 vil 170 000 norske hjem ha installert ISDN-linjer. Ingen andre land har tilsvarende dekning i privatmarkedet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Salget av ISDN-linjer til private har i høst tatt fullstendig av. Telenor selger for tiden 4-5.000 ISDN-abonnementer ukentlig, delvis takket være en 30 prosent rabatt og et julerush på ISDN- og pc-pakker. Gjennomsnittlig salg tidligere i år var ca. 2.000 ukentlig.

ISDN står for Integrated Services Digital Network og er en digital telelinje, som ikke trenger modem til overføring av data. Fra starten i oktober 1996 har antallet ISDN-abonnenter økt fra 6.000 ved årskiftet 96/97, til 65.000 pr. 1. januar 1998. Det var bare begynnelsen.

- Årets økning blir på over 100.000, og neste år regner vi med å doble veksten til opp mot 200.000. Vi tar sikte på minst 350.000 private ISDN-abonnenter ved årtusenskiftet, sier informasjonsdirektør Elisabeth H. Gjølme i Telenor Privat.

Nettet kaller

En stor del av ISDN-trafikken er internett-trafikk.

- Totalt utgjør Telenors internett-trafikk nå 25 prosent av all lokaltaksttrafikken i Norge, opplyser administrerende direktør Morten Lundal i Telenor Nextel.

Dersom man i tillegg regner med andre internett-operatører, som Telia, Tele 2 og EUnet, står internett-trafikken trolig for godt over en tredel av den totale lokaltakst-trafikken i Norge.

Ved neste årskifte, når hver femte av Norges 1,8 millioner private telefonabonnenter vil ha en høykapasitets, heldigital telelinje inn i hjemmet, kan internett-trafikken til lokaltakst passere telefontrafikken.

- ISDN-trafikken har nå passert modemtrafikken fra våre internett-kunder, opplyser informasjonsdirektøør Arne Cartridge i Telenor Nextel.

Hjemmearbeidende

De aller fleste av de 350-400.000 husstandene med ISDN-linje vil i år 2000 også ha hjemme-pc.

- Hjemmearbeid er en av de viktigste grunnene til at folk skaffer seg ISDN-linje privat, sier Gjølme.

Norske storbedrifter og organisasjoner, som Statoil, LO og andre, inkluderer alle ISDN-linjer i pc-pakken de gir eller selger sterkt subsidiert til sine ansatte eller medlemmer.

På verdenstoppen

ISDN-rushet har gitt Norge et internasjonalt forsprang på vei mot det digitale informasjonsamfunnet. I Vest-Europa ellers er ISDN-teknologien hovedsaklig tatt i bruk i bedriftsmarkedet. Det er bare i Norge at ISDN-linjer til husstandene markedsføres spesielt, blant annet i tv-reklame.

Eneste land som kan måle seg med Norge er Tyskland, hvor 25 prosent av totalmarkedet har digitale linjer. Men størsteparten av disse er til bedriftskunder, og alle de digitale linjene er ikke ISDN-linjer.

I Norge er 28 prosent av abonnentene i totalmarkedet ISDN-abonnenter. I bedriftsmarkedet er over halvparten av kundene ISDN-kunder.

På de neste plassene internasjonalt kommer Frankrike med 16 prosent og Storbritannia med 10 prosent av totalmarkedet.

(NTB)