SØNLØS: Sover du for dårlig? Du er ikke alene. Rundt en halv million voksne nordmenn sover for dårlig. FOTO:Scanpix
SØNLØS: Sover du for dårlig? Du er ikke alene. Rundt en halv million voksne nordmenn sover for dårlig. FOTO:ScanpixVis mer

Nordmenn sover dårligere

Nesten en halv million nordmenn har kroniske søvnvansker, og stadig flere rammes. Mobiltelefon, TV, internett og koffeindrikker får skylda.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): For ti år siden hadde 12 prosent av voksne nordmenn kroniske søvnvansker, nå er tallet oppe i 15 prosent, det viser tall som professor og søvnforsker Bjørn Bjorvatn legger frem for Dagbladet.

— Dette vil også bli publisert som forskningsresultat på et senere tidspunkt. Tallene ble offentliggjort på en kongress i Lisboa forrige måned, sier Bjorevatn til Dagbladet.

Våken av TV Professoren kan ikke gi noe konkret svar på hvorfor søvnproblemene ser ut til å ri en stor del av den voksne befolkningen som en mare. Men han mener at det kan spekuleres i om at den høye bruken av mobiltelefon, internett, TV og koffeindrikker kan være årsaken.—Vi ser også dette internasjonalt og det er bekymringsverdig når vi ser økningen av sykdom som er relatert til for lite søvn. Mange sitter kanskje litt for lenge foran TV-en om natten og undertrykker behovet for nok kvalitetssøvn, sier han.

Knuser myter Vi kjenner alle til besteforeldregenerasjonens velkjente triks om varm melk og honning for lettere å falle til ro. Om de mange mytene rundt mat og drikke for å lettere sovne inn for kvelden, tar Bjorevant en del forbehold. Flere myter står for fall, men meditasjon er en sikker vinner for den som har behov for å roe seg ned etter en stresset dag.

— Spiser man et tungt måltid før man legger seg, kan det gjøre at du sovner lettere, men du sover mer urolig. Når man legger seg skal man være passe mett. Ikke sulten eller stappmett. Også alkohol kan lette prosessen med å falle i søvn, men igjen er søvnen dårlig.

Bjorevatn håper at bevissheten rundt selve kvaliteten på søvnen blir mer kjent, ikke bare at vi sover lenge nok.

—Rødvin letter selve innsovningen, men du får ikke den søvnen du trenger, sier Bjorevatn til slutt.

Bjorevatn anbefaler nettstedet sovno.no for deg som vil vite mer om søvn og søvnkvalitet