FÅR I OSS FOR LITE: En ny undersøkelse viser at nordmenn får i seg for lite grønnsaker, fiber og fisk, men for mye rødt kjøtt. Foto: OLE C. H. THOMASSEN/Dagbladet
FÅR I OSS FOR LITE: En ny undersøkelse viser at nordmenn får i seg for lite grønnsaker, fiber og fisk, men for mye rødt kjøtt. Foto: OLE C. H. THOMASSEN/DagbladetVis mer

Nordmenn spiser for lite grønnsaker...

...og for lite fiber og fisk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nordmenn får i seg for lite frukt og grønt, fiber og fisk viser en ny lands-omfattende kostholds-undersøkelse.

- Det som bekymrer oss mest av disse tre funnene er at nordmenn ikke får i seg nok grønnsaker. Vi vet at et kosthold med mye frukt og grønt kan hjelpe å forebygge hjerte- og karsykdommer og noen former for kreft. Vi ser en tendens til at nordmenn spiser mer grønnsaker enn tidligere, men utviklingen går for sakte, sier Anne Hafstad, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.

Selv om vi er dårlige til å få i oss nok grønnsaker, viser en ny undersøkelse av norske barn er de sunneste i Europa.

1787 personer mellom 18 og 70 år har svart på undersøkelsen. Kun 15 prosent får i seg den daglige anbefalte mengden grønnsaker. I gjennomsnitt spiser vi 150 gram grønnsaker om dagen, 100 gram under anbefalingene. Det er ingen forskjell mellom menn og kvinner når det gjelder grønnsaker, men kvinnene spiser mer frukt og bær en mennene.

- For lite antioksidanter og k-vitamin Kun 25 prosent får i seg den anbefalte mengden av grove kornprodukter, og vi er heller ikke spesielt flinke til å spise fisk. Mer enn halvparten klarer ikke å få i seg den anbefalte mengden fisk, og mange spiser i tillegg mer rødt kjøtt enn anbefalt. Menn har et betydelig høyere inntak av rødt kjøtt en kvinner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jan Oxholm Gordeladze, professor ved Institutt for medisinske basalfag ved Universitetet i Oslo på Universitetet i Oslo, mener resultatene er foruroligende.

 - Det slår meg at det er spesielt to stoffer man får for lite av: antioksidanter og K-vitamin. K-vitamin er viktig for benhelsen og dette vitaminet fjerner også kalk fra bløtvev, som for eksempel hjerteklaffer eller blodårevegger. Østens folk spiser omtrent tre ganger så mye grønnsaker enn hva som anbefales i Norge og de har en betydelig mindre forekomst av disse problemene, sier han.

Han forklarer videre at beinhelsa også virker inn på kroppens energiomsetning, som styres av hormonet insulin. Vi får mindre effekt av insulinet, som igjen betyr at vi kan få høyere blodsukker etter et måltid.

- Det at vi ikke får i oss nok grønnsaker, kan bidra til at flere utvikler metabolsk syndrom, som er et forstadium til type 2 diabetes. Lavere inntak av frukt og grønnsaker gir lavere inntak av fiber. Dette, sammen med nedsatt K-vitaminopptak, kan forverre kroppens evne til å normalisere blodsukkernivåene etter hvert måltid, sier han.

Flinke kinesere Gordeladze forteller at en del urter og grønnsaker inneholder stoffer som virker inn på genene som regulerer fettforbrenningen i kroppen. Får man for lite av disse stoffene, vil man også lett kunne få for lav fettforbrenning og dermed videre forverre helsetilstanden i retning av type 2 diabetes. Han trekker igjen frem land i Østen, og spesielt kineserne, som gode eksempler.

- At folk får i seg hundre gram mindre en anbefalt er veldig lite. Anbefalingene i Norge ligger i tillegg langt under gjennomsnittsinntaket for land i Østen. En kineser spiser tre ganger så mye grønnsaker som det som er anbefalt for nordmenn, og har derfor en bedre sjanse til å unngå visse livsstilsykdommer som er typiske i vesten, sier han.

- Det vi i Helsedirektoratet kan gjøre er å informere folket og gi kostholdsråd. Vi bør også bli flinkere til å alliere oss med andre som jobber med ernæring og kosthold, for eksempel i helsevesenet, sier Anne Hafstad.

- SPIS VARIERT: Helsedirektoratet anbefaler å spiser variert, men nordmenn får i seg for lite grønnsaker, fiber og fisk. Vi spiser imidlertid for mye rødt kjøtt, viser en ny undersøkelse.
Foto: Mette Møller
- SPIS VARIERT: Helsedirektoratet anbefaler å spiser variert, men nordmenn får i seg for lite grønnsaker, fiber og fisk. Vi spiser imidlertid for mye rødt kjøtt, viser en ny undersøkelse. Foto: Mette Møller Vis mer