Selv om Norge gjør det bra innen digitalisering av offentlig sektor, må vi se oss slått av blant annet Malta. Foto: AP.
Selv om Norge gjør det bra innen digitalisering av offentlig sektor, må vi se oss slått av blant annet Malta. Foto: AP.Vis mer

Norge blant de beste, men slått av Malta

Norge er et av Europas fremste land når det gjelder digitalisering av offentlig-sektor, men de siste årene har vi stått på stedet hvil, viser ny Capgemini-rapport.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): I dag legger Capgemini Consulting frem den ferske rapporten «eGovernment Benchmark 2016». I rapporten analyseres den digitale tilstanden i offentlig sektor i 28 europeiske land.

Hovedkonklusjonen er ifølge Finansavisen at Norge gjør det bra. Vi er et land hvor utviklingen av digitale offentlige tjenester har vært god, men at denne utviklingen har stagnert de siste årene.

UK på linje med «syden»

De viktigste poengene fra rapporten er:

  • Norge er et land med høy utvikling av digitale tjenester i offentlig sektor. Her er vi på linje med resten av Norden, Tyskland, BeNeLux-landene, Frankrike, Østerrike og de baltiske landene.
  • Selv om Norge skårer over det europeiske gjennomsnittet, ligger vi bak flere andre nordiske land, og vi er ikke blant landene som utvikler seg raskest.
  • Norge er blant de landene med høyest andel mobiltilpassede offentlige tjenester for privatpersoner, men vi er svært dårlige på mobiltilpassede tjenester til virksomheter.
  • Storbritannia og landene i Sørøst-Europa skårer lavt.

På linje med «IT i praksis»

Ifølge Finansavisen har Capgeminis avdeling med forretningskonsulenter målt hvor brukervennlige og tilgjengelig de ulike landenes offentlige tjenester er, hvor transparent myndighetene er inkludert hvilken kontroll borgerne har over sine data.

Capgemini har også undersøkt hvor tilgjengelig ulike tjenester er på mobile enheter i tillegg til om landene har tatt i bruk noen nøkkelfunksjoner som eID og bruk av elektroniske dokumenter.

Funnene i rapporten er nedslående og understøtter også funnene i «IT i praksis» som Rambøll og IKT-Norge la frem for en månedsiden:

  • Bare en av tre offentlig nettsteder er brukervennlige på mobil (mobil står nå for over 50 prosent av all nettrafikk i Norge).
  • På tross av at flere tjenester blir tilgjengelig på nettet, henger brukervennligheten fortsatt etter.
  • Bare i svært få tilfeller er myndighetene åpne rundt tjenester (valg av leverandør, kostnader osv.) og personlige data er lite tilgjengelige og kontrolleres ikke av borgerne.
  • Gjenbruk av data for å forhåndsutfylle skjemaer brukes sjeldnere enn på 49 prosent av nettskjemaene.
  • Gjenbruk av data på tvers av etatene skjer i liten grad.