- Norge bør legge om finansieringen av vei og bane

Konklusjon i fersk rapport.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Norge bør legge om dagens system for finansiering av vei og jernbane kraftig, er konklusjonen i en fersk rapport.

Regjeringen har bedt tre ulike instanser vurdere hvordan vei og jernbane bør finansieres, og den første rapporten fra Vista Analyse anbefaler et helt nytt betalingssystem, skriver Aftenposten.

Daglig leder Ingeborg Rasmussen i Vista Analyse sier det må lages et helt nytt bompengesystem med bompenger på de aller fleste norske veier, med lave satser. I dag vedtas bompenger lokalt, med satser som settes så høyt som mulig, for å ta inn mest mulig penger. Dermed velger folk andre veier, buss, eller lar være å reise, mener hun.

- Et forsiktig anslag tilsier at vi årlig vil få inn mellom 10 og 30 milliarder kroner ekstra ved en slik løsning, sier Rasmussen.

Vista Analyse mener også at finansieringsordningen OPS, Offentlig/Privat Samarbeid, er godt egnet og gir raskere framdrift og sikrere finansiering enn statsbudsjettet. I dag er jernbanen utelukkende finansiert over statsbudsjettet, mens vei også finansieres av bompenger.

Analysebyrået anbefaler at det for store jernbaneprosjekter opprettes et eget selskap som kan lånefinansiere utbyggingen, innenfor gitte rammer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer