Norge bruker 90 millioner på EXPO2000

Oslo (NTB): Med 90 millioner kroner fra stat og næringsliv vil Norge presentere seg på verdensutstillingen EXPO2000 i Hannover i Tyskland sommeren og høsten år 2000.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En kunstig foss skal fungere som blikkfang og publikumsmagnet for den 2000 kvadratmeter store norsk paviljongen på utstillingen. Sammen med staten har flere private og statlige selskaper dannet et aksjeselskap som skal finansiere og bygge den norske paviljongen og organisere den norske presentasjonen på utstillingen.

Lederen for det norske selskapet «Norge på Expo2000», Per Reinboth, og direktør Helmut Werner i det tyske arrangementselskapet undertegnet i Oslo mandag den formelle avtale om at Norge skal delta på verdensutstillingen.

Werner lover at dette arrangementet ikke skal bli noen kopi av tidligere verdensutstillinger.

Norge eksotisk

- Utstillingen er en innbydelse fra Tyskland til verdens land til å drøfte globale problemer og mulige løsninger på dem, sier Werner.

Han benyttet mandag anledningen til å påpeke at Norge er i ferd med å bli eksotisk ved å stå utenfor det europeiske felleskapet (EU). Norge bør ikke la sin eksotiske stilling gå over til arroganse, men bruke sjansen som verdensutstillingen gir til å vise seg fram, sa Werner, som tidligere har vært toppsjef i Mercedes Benz-konsernet.

Med utstillingen vil arrangørene også forsøke å vise hvordan verden vil komme til å framtre i det nye millennium ved blant annet å presentere tekniske innovasjoner. Til nå har nesten 180 land sagt ja til å delta, og arrangørene håper på å selge 40 millioner billetter eller vel 260.000 billetter hver dag så lenge utstillingen varer.

Spleiselag

Av investeringen på 90 millioner kroner, skal staten betale 60 millioner mens de deltakende selskapene skal stå for resten. De selskapene som er med i Norge på Expo2000 er Norsk Hydro, Statoil, Statkraft, Telenor, Nortra, Color Line, Hurtigruteselskapene, Moelven Industrier og Dyno Industrier.

I motsetning til tidligere verdensutstillinger, vil de norske arrangørene og organisatorene denne gangen gjøre bruken av den norske paviljongen aktiv ved å tilby norsk bedrifter og norsk kulturliv anledning til å bruke den til å presentere seg, opplyser Per Reinboth.

Byggingen av den norske paviljongen settes i gang til neste sommer, og det skal brukes norske byggematerialer.