- Norge, en klisjé

En rapport utarbeidet for Utenriksdepartementet konkluderer med at bildet utlandet har av Norge er foreldet og klisjépreget. Nå skal verden få et mer moderne bilde av fedrelandet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I rapporten fra det såkalte Rudeng-utvalget, ledet av daværende direktør ved Norsk Folkemuseum, Erik Rudeng, heter det:

- I den grad et utenlandsk publikum overhodet har noen bevissthet om Norge i dag, dominerer forestillingene om et tradisjonsbundet land av fjell og fjorder, vikinger og troll, nordlys, rosemaling og blonde, bunadskledde mennesker - med olje og industri som det eneste mulige moderne innslag.

Rudeng-utvalget foreslår en modernisering og oppdatering av «Norges-bildene» til noe som stemmer bedre overens med den norske virkeligheten på denne sida av tusenårsskiftet.

- En vellykket oppgradering av Norges-bildene krever et markant skifte i fokus, i retning en bevisst prioritering av og satsing på nasjonale samtidsuttrykk. Den viktigste oppgaven i tida som kommer, må være å oppjustere og nyansere de etablerte forestillingene om landet, slik at de i større grad gjenspeiler dagens virkelighet, og makter å formidle på en helhetlig måte hva Norge står for i dag, heter det i rapporten.

Finsk eksempel

Norge er ikke det eneste landet som har slitt med et foreldet bilde av seg selv ute i verden. Lenge ble Finland forbundet med Russland, vodka, tusen sjøer og mummitroll. I dag assosieres landet med høyteknologi, Nokia, design og arkitektur.

- Finland var i dyp økonomisk krise på begynnelsen av 90-tallet og var tvunget til å tenke grundig gjennom sin egen situasjon. Dette førte til en tung satsing på produktutvikling, utdanning og forskning. Basert på de nye finske produktene som kom ut av dette, trådte de nye bildene av Finland fram, sier Finlands ambassadør Ole Norrback.

På det kulturelle området mener Rudeng-utvalget Finland erkjente at det man viser fram til andre land speiler den nasjonale kulturpolitikken - og at etableringen av et positivt bilde av landet i verden begynner med et kulturelt løft på hjemmebane.

Erik Rudeng mener rapporten fortsatt er like gyldig nå som da den ble overlevert for halvannet år siden.

Handlingsplan

- Det avgjørende nå er at det skjer omfattende og forpliktende nysatsinger på det kulturelle området. Vi kan ikke leve i det uendelige på å profilere norsk natur. Vi må også profilere byene som attraksjoner. Og da er vi over på moderne kulturuttrykk som arkitektur, design og kunst, sier Rudeng.

Meningen var at den politiske ledelsen i UD skulle presentere en handlingsplan for norsk utenrikskulturell politikk før sommerferien. Lanseringen er nå utsatt til etter sommeren.