1100 KM: Amerikanske Zunum Aeros elfly av denne typen vil ha en hybridelektrisk rekkevidde på 1100 km med 12 passasjerer ombord. Flyet trenger 670 meter for å ta av fra rullebanen. Illustrasjonsfoto: Zunum Aero
1100 KM: Amerikanske Zunum Aeros elfly av denne typen vil ha en hybridelektrisk rekkevidde på 1100 km med 12 passasjerer ombord. Flyet trenger 670 meter for å ta av fra rullebanen. Illustrasjonsfoto: Zunum Aero Vis mer

Norge fronter europeisk elfly-satsing

- Avtalen som nå er inngått mellom Luftfartstilsynet og det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA er svært gledelig, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Den forpliktende avtalen skal sette fart på arbeidet med elektrifisering av luftfarten, opplyser Luftfartstilsynet.

- Avtalen vil gjøre Norge til en spydspiss i arbeidet med elektrifiseringen av luftfarten. Jeg tror vi vil ha mye å bidra med, kommenterer samferdselsminister Jon Georg Dale.

SIGNERING: Patrick Ky, direktør i EASA og luftfartsdirektør Lars Kobberstad signerte denne uka en forpliktende samarbeidsdsavtale i EASAs hovedkvarter i Köln. Foto: Tom Egil Herredsvela / Luftfartstilsynet
SIGNERING: Patrick Ky, direktør i EASA og luftfartsdirektør Lars Kobberstad signerte denne uka en forpliktende samarbeidsdsavtale i EASAs hovedkvarter i Köln. Foto: Tom Egil Herredsvela / Luftfartstilsynet Vis mer

Luftfartsdirektør Lars Kobberstad mener avtalen vil være et sentralt grep for at Norge skal lykkes med de nasjonale ambisjonene om å omstille til lav- og nullutslipp i luftfarten.

- Vi opplever EASA som meget engasjert i dette bilaterale samarbeidet og at Norge kan bli et tyngdepunkt i utviklingen. Det er også en ambisjon at dette initiativet skal bre om seg til å inkludere andre nasjoner med tilsvarende motivasjon, sier Lars Kobberstad.

SVs energipolitiske talsperson Lars Haltbrekken har tro på elflysatsingen.

- Norge har enorme muligheter for å bidra til store utslippskutt fra flytrafikken. Her må Stortinget og regjeringen nå kjenne sin besøkelsestid, sier Lars Haltbrekken.

- Nesten helt elektrisk

- Dette er gledelig. Nesten helt elektrisk. Det bekrefter både Norges posisjon i elektrifisering av transportsektoren og at luftfarten mener alvor, sier Ketil Kjenseth, Venstres leder i Stortingets energi- og miljøkomité.

- Vi er i ferd med å bygge en ny kunnskapsindustri i Norge, i tett samarbeid med vår allerede fornybare kraftsektor. Jeg er veldig glad for at Luftfartstilsynet og flysikkerhetsbyrået EASA engasjerer seg så tungt – så tidlig. Sikkerhet går foran alt i luftfarten og må ivaretas fra dag èn, sier Kjenseth.

Venstre-representanten påpeker at regionalnettet i Norge og de mange kortbaneflyplassene gjør Norge veldig interessent både som testområde og som et mulig forbilde også for andre land.

- Kombinasjonen av mye kortreist strøm og mange kortbaner for små fly, skaper også en god mulighet for distrikts-Norge, sier han.

ELFLY: Luftfartsdirektør Lars Kobberstad mener avtalen med EASA vil få stor betydning for elektrifiseringen av norsk luftfart. Foto: Tom Egil Herredsvela / Luftfartstilsynet
ELFLY: Luftfartsdirektør Lars Kobberstad mener avtalen med EASA vil få stor betydning for elektrifiseringen av norsk luftfart. Foto: Tom Egil Herredsvela / Luftfartstilsynet Vis mer

- Norge er ideelt

Luftfartsdirektøren forteller at et hovedformål med avtalen er at det skal settes fart i arbeidet med elektrifisering av luftfarten.

- Norge, med sitt godt utbygde regionalnett, anses som det ideelle området å satse på elfly. I tillegg er det en høy grad av vilje hos norske myndigheter, luftfartsaktørene og i markedet for øvrig, til å finne framtidsrettede løsninger, sier Lars Kobberstad.

Rask utvikling

Han påpeker at det pågår mange prosesser på dette området i dag, og utviklingen skjer raskt.

- Avtalen må blant annet sees i sammenheng med prosjektet som Luftfartstilsynet og Avinor i felleskap utreder for Samferdselsdepartementet, om utvikling av et program for introduksjon av elfly i kommersiell luftfart, sier Lars Kobberstad.

Luftfartstilsynet opplyser at avtalen med det europeiske flysikkerhetsbyrået omfatter teknologi, regelverk og annen tilrettelegging som vil akselerere prosessen mot innfasing av elektriske passasjerfly. I løpet av høsten skal det utarbeides et konkret, felles program som fastsetter mål, ressurser og tiltak.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer