Norge fronter europeisk elfly-satsing

- Avtalen som nå er inngått mellom Luftfartstilsynet og det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA er svært gledelig, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

1100 KM: Amerikanske Zunum Aeros elfly av denne typen vil ha en hybridelektrisk rekkevidde på 1100 km med 12 passasjerer ombord. Flyet trenger 670 meter for å ta av fra rullebanen. Illustrasjonsfoto: Zunum Aero
1100 KM: Amerikanske Zunum Aeros elfly av denne typen vil ha en hybridelektrisk rekkevidde på 1100 km med 12 passasjerer ombord. Flyet trenger 670 meter for å ta av fra rullebanen. Illustrasjonsfoto: Zunum Aero Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Den forpliktende avtalen skal sette fart på arbeidet med elektrifisering av luftfarten, opplyser Luftfartstilsynet.

- Avtalen vil gjøre Norge til en spydspiss i arbeidet med elektrifiseringen av luftfarten. Jeg tror vi vil ha mye å bidra med, kommenterer samferdselsminister Jon Georg Dale.

Luftfartsdirektør Lars Kobberstad mener avtalen vil være et sentralt grep for at Norge skal lykkes med de nasjonale ambisjonene om å omstille til lav- og nullutslipp i luftfarten.

- Vi opplever EASA som meget engasjert i dette bilaterale samarbeidet og at Norge kan bli et tyngdepunkt i utviklingen. Det er også en ambisjon at dette initiativet skal bre om seg til å inkludere andre nasjoner med tilsvarende motivasjon, sier Lars Kobberstad.

SVs energipolitiske talsperson Lars Haltbrekken har tro på elflysatsingen.

- Norge har enorme muligheter for å bidra til store utslippskutt fra flytrafikken. Her må Stortinget og regjeringen nå kjenne sin besøkelsestid, sier Lars Haltbrekken.

- Nesten helt elektrisk

- Dette er gledelig. Nesten helt elektrisk. Det bekrefter både Norges posisjon i elektrifisering av transportsektoren og at luftfarten mener alvor, sier Ketil Kjenseth, Venstres leder i Stortingets energi- og miljøkomité.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer