- Norge har Europas skitneste diesel

- Norges Miljøvernforbund blir gjerne med lastebileierne og aksjonerer - mot oljemafiaen, sier Kurt Oddekalv i Norges Miljøvernforbund. Han mener at de norske oljeraffineriene dumper den dårligste dieselen og bensinen på det innenlandske markedet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Av ERNST LARSEN

- Mens svenskene er i forkant av EUs regelverk og får ren diesel og bensin fra norske raffinerier, dumper oljeselskapene det skitneste drivstoffet på det norske markedet. Dette er hovedproblemet som vi gjerne aksjonerer mot, ikke høye avgifter, sier miljøvernaktivisten fra Bergen.

I går kveld møtte han lastebileier Knut Enger til debatt i TV2, og han blir gjerne med lastebileierne og aksjonerer.

- Men da må de aksjonere mot de virkelige synderne, oljemafiaen, sier Oddekalv.

- Oljemafiaen bestemmer

- Det er skremmende at oljeselskapene har så stor politisk innflytelse. Det fører blant annet til at oljeselskapene får lov til å sende diesel med høyt svovelinnhold på det innenlandske markedet, mens de er nødt til å sende miljødiesel til Sverige for eksempel.

Ifølge Kurt Oddekalv har Statoil flere politisk ansatte enn de politiske partiene, og nettopp dette er årsaken til at Norge ikke er mer toneangivende når det gjelder miljøvennlig drivstoff.

- Norge følger bare passivt etter når EU innfører direktiver, mens våre naboland virkelig er prådrivere. Dette skyldes at vi er valsaler under en oljemafia som har tunge lobbyister i storting og regjering. Dermed tør ikke Norge innføre strengere regel for svovelutslipp.

Skryter i Sverige - umulig i Norge

- I Sverige skryter Statoil av diesel og bensin av miljøklasse 1, i Norge hevder de at det ikke lønner seg å levere det samme drivstoffet. Det samme gjelder beskyttelsen mot kreftfarlig bensindamp fra bensinpumpene. Det er innført i Sverige og Danmark. Her hjemme har vi desverre ikke kommet så langt, sier Kurt Oddekalv.

DUMPER DRITTEN HJEMME: - Norske raffinerier dumper den dårligste dieselen på innenlandsmarkedet og det får de lov til fordi det er oljeselskapene som styrer politikerne, mener miljøaksjonist Kurt Oddekalv.