VEISJEKK:  Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) er i disse dager på norske veier, via E6, for å sjekke standarden. Solvik-Olsen kjørte fra Oslo i forrige uke, og er nå kommet til Tromsø. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix. På foto innfelt ser du en skjermdump av oversikten du finner lengre ned i saken. Den viser en oversikt over bensinprisene på gitte tidspunkt, langs ruta Solvik-Olsen nå er i ferd med å kjøre. Grafikk: Phuong Nguyen / Dagbladet.
VEISJEKK: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) er i disse dager på norske veier, via E6, for å sjekke standarden. Solvik-Olsen kjørte fra Oslo i forrige uke, og er nå kommet til Tromsø. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix. På foto innfelt ser du en skjermdump av oversikten du finner lengre ned i saken. Den viser en oversikt over bensinprisene på gitte tidspunkt, langs ruta Solvik-Olsen nå er i ferd med å kjøre. Grafikk: Phuong Nguyen / Dagbladet.Vis mer

Norge har verdens dyreste bensin. Frp: - Jeg forstår godt at folk reagerer

Over 16 kroner for literen flere steder. Ekspert: - Det må vi tåle.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ifølge markedsdata- og nyhetsbyrået Bloombergs halvårsrapport «Pain at the pump», har Norge den dyreste bensinen i verden.

Slik har det vært i flere år, og det er relativt god margin ned til andreplasserte Nederland. Flere steder i Norge må du nå ut med over 16 kroner for en liter bensin, og noen steder har literprisen krøpet over 17-tallet.

Diesel-prisen ligger flere steder på over 15 kroner.

- Jeg forstår godt at folk reagerer på de høye bensinprisene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), til Dagbladet.

Skylder på regjeringskollegaene Frp har flere ganger tidligere i opposisjon uttalt at de ønsker å senke de høye drivstoffavgiftene vi har i Norge, men disse løftene har så langt ikke blitt holdt.

Solvik-Olsen konstaterer at stortingsflertallet ikke opplever drivstoffprisene som urimelig høye.

- Vi har fortsatt det samme standpunktet, høye drivstoffpriser øker transportkostnader, men vi har ikke klart å få gjennomslag i Stortinget ennå. Tvert imot argumenterer ofte de rødgrønne, KrF og Venstre for å øke dem, så vi skal i hvert fall gjøre vårt for at avgiften ikke stiger noe mer, sier Solvik-Olsen til Dagbladet.

Regning på 1500 ,- Samferdselsministeren er nå på en road-trip på E6, fra Oslo til Kirkenes, for å gjøre seg kjent med veistandarden på den over 2000 kilometer lange veien.

Turen begynte forrige uke, og avsluttes førstkommende torsdag.

- Hvor mye har dere betalt i drivstoff så langt på denne turen?

- Vi er kommet til Tromsø, og er vel oppe i omtrent 1500 kroner i utgifter på diesel, sier Solvik-Olsen til Dagbladet.

Uro i markedet Noe av grunnen til at bensinprisene er unormalt høye i Norge, er fordi oljeprisene har føket i være grunnet stor uro blant flere viktig oljeleverandører. I tillegg er den norske krona svakere enn på lenge.

Det er likevel ikke hele forklaringen på hvorfor bensinprisene er så høye som dem er.

Omtrent 60 prosent av bensinen vi betaler her til lands, går nemlig direkte til avgifter og moms.

- Var det ikke disse avgiftene dere lovet å kutte?



- Jo, og vi har fått kuttet litt i engangsavgiften for bil, og bare her i Nord-Norge har vi fått kuttet bompengeforpliktelsene med rundt to milliarder kroner. Men vi må inngå kompromisser, og foreløpig har vi ikke klart å redusere drivstoffavgiftene, sier han.

- Men finansministeren er i gang med en gjennomgang av bilavgiftene, så vi er bare så vidt i gang med vårt arbeid, sier Solvik-Olsen.

- Ikke merkbart I den halvårlige «Pain at the pump»-oversikten fra Bloomberg, er det også undersøkt hvor mange prosent av daglig inntekt som brukes på litt over en liter med bensin.

Med verdens nest høyeste inntekt per dag, i gjennomsnitt per innbygger, ligger vi helt ned på 51. plass i den kåringa, og bruker «bare» 3,6 prosent av vår daglige inntekt på litt over en liter.

Denne delen av kåringa mener oljeanalytiker, Thina Saltvedt i Nordea Markets, at det er viktig å trekke fram.

- Man hører jo ofte folk klage på bensinprisene, men egentlig betaler vi ikke så mye om du sammenligner med lønna vår. Og vi kjører jo heller ikke noe mindre om bensinprisene øker, rett og slett fordi det merkes så lite på lommeboka til gjennomsnittsnordmannen, sier Saltvedt, til Dagbladet.

Hun tror bensinprisene må skyte enda mer i været, før det blir store protester.

- Jeg tror bensinprisene må helt opp i over 20 kroner før vi slutter å kjøre. I tillegg er det viktig å trekke fram at mye av grunnen til at prisene har skutt i været i det siste, er uro og konflikter i flere sentrale land som er leverandør av olje. Da må vi tåle noen kroner i økning for bensinen her hjemme, sier Saltvedt.