Se for deg køen på E18 ut av Oslo fredagen før fellesferien. Tusenvis av biler så langt øyet kan se. I dag vil det overveldende flertallet av dem ha bensin eller dieselmotor. Se for deg at hver eneste en av dem forsvinner, og byttes til en elbil. Det samme gjelder alle varebilene.
På bensinstasjonen selger de ikke lenger bensin, men hydrogen. Det er fordi store og tunge lastebiler muligens vil trenge noe annet enn strøm for å kjøre lange avstander.
Gravemaskiner, traktorer, og båtmotorer, går heller ikke på bensin eller diesel lenger. Kanskje har til og med ordet «bensinstasjon» forsvunnet.
Og dette gjelder ikke bare i køen ut av Oslo. Det gjelder alle transportmidler i hele Norge. Ikke en eneste bensinmotor igjen, fra Lindesnes til Nordkapp.
Dette skal være Norge om 31 år.
Å få til det, er en av tre enorme utfordringer Norge nå står overfor.
De to andre er kanskje enda større. De handler om hvordan alle utslipp fra industrien, og olje- og gassproduksjon skal fjernes.
Det innebærer at hos bedrifter som ansetter tusenvis av nordmenn, må produksjonen gjøres på en ny måte. Trolig vil det også kreve karbonfangst- og lagring flere steder.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger