BEHOLDER FM: Danmark velger ikke å gå bort fra FM-nettverket for å gå for samme DAB-løsning som Norge. Foto: LDWYTN / Shutterstock / NTB scanpix
BEHOLDER FM: Danmark velger ikke å gå bort fra FM-nettverket for å gå for samme DAB-løsning som Norge. Foto: LDWYTN / Shutterstock / NTB scanpixVis mer

Norge står alene: Danmark snur og stenger ikke FM-nettet

Norge står dermed fremdeles igjen alene med full satsing på DAB som digital kringkasting.

Danske politikere har jobbet med et medieforlik denne våren, der et av forslagene var å stenge FM-nettet. Dette blir likevel ikke noe av i denne omgang, melder dansk TV2.

I april ble det kjent at FM-nettet ville bli stengt i 2021, men nå har politikerne snudd, opplyser Dansk Folkepartis medietalsmann, Morten Marinus, samt flere regjeringskilder til avisa.

Biler avgjørende

Kritikere av DAB i Danmark har pekt på at en stenging av FM-nettet vil ramme bilistene hardt, og det er minst to millioner biler uten tilgang på DAB i nabolandet vårt i sør.

FM-nettet kan nå tidligst bli stengt i 2023, og de danske politikerne har vedtatt at minst halvparten av radiolyttingen må være digital før det kan skje.

- Det vil kaste bileiere ut i radiotaushet og etterlate dem med en milliardregning har Torben Kudsk i danske NAF tidligere uttalt til TV 2.

Det gjør imidlertid ikke Danmark nå, og Norge står dermed fortsatt igjen som det eneste landet i verden som har slukket FM for å satse på DAB som digital kringkastingsteknologi.

RADIOLYD: NRKs FM-nett ble 20. september slukket i Oslo, Akershus, Vestfold og Østfold. Det er i forbindelse med overgangen til DAB-radio i Norge. Den 8. desember følger de riksdekkende reklamekanalene etter, og 13.desember slukkes FM-signalet også i Finnmark. Video: NTB Scanpix. Les mer om DAB-radio her: https://www.dagbladet.no/emne/dab-radio Vis mer

DAB-rot i Norge

Selv om mange land har bygd ut eller er i ferd med å bygge ut det nye digitale nettverket, er Norge fremdeles alene om å ha slukket hele FM-signalet for riksdekkende radioer og kommersielle stasjoner.

Dette betyr at bortimot 20 millioner FM-radioer i landet kan ha blitt gjort ubrukelige.

Per Morten Hoff, IT-konsulent og tidligere leder av IKT-Norge, har full forståelse for Danmarks valg om ikke å stenge hele FM-nettverket.

- DAB har ikke vært en suksess i Norge, mener han.

- Man ble fortalt den gang at vi måtte skynde oss å slokke FM-nettverket for det kom alle mann til å gjøre.

Hoff mener at den store skandalen dermed var å stenge FM-nettverket i Norge.

- Lytterne var egentlig fornøyde med FM.

En av to misfornøyde med DAB

Overgangen til DAB har også bydd på flere problemer, ikke bare med tanke på dårlig dekning, men også fordi FM-radioene i biler ikke har blitt erstattet med de nye DAB-radioene.

I november 2017 ble det estimert at under halvparten av alle bilene i Norge har blitt utstyrt med DAB, ifølge Nettavisen. I fjor ble det solgt til sammen 1,29 millioner DAB-enheter, mot 965 000 i 2016. Ifølge Norsk mediebarometer har 65 prosent av befolkningen tilgang på DAB.

Med bilistene som et betydelig marked for kanalene, har radioene opplevd et katastrofalt fall i begynnelsen av 2018 - spesielt de kommersielle stasjonene.

Ifølge en undersøkelse Ipsos gjennomførte for Dagbladet, er en av to som har en mening om omleggingen fra FM til DAB-radio, vært misfornøyde. I den sammenheng ble spesielt lavere lyttertall trukket fram som et vesentlig poeng.

Organisasjonen Digitalradio Norge, som jobber for en smidig overgang fra FM til DAB, og er eid av NRK og P4-gruppen, poengterer at lyttertallene på de nye DAB-kanalene har økt mye i løpet av 2017. Noe de mener er et tegn på at folk er fornøyde med DAB.

- Slukkingen av de nasjonale FM-sendingene berører omtrent alle nordmenn. Og selv om de fleste nå har fått nye digitale radiovaner, har vi stor forståelse for at radioskiftet har vært, og fremdeles er, en krevende omlegging for mange, sa Ole Jørgen Torvmark, leder av Digitalradio Norge, til Dagbladet i vinter.

Det har foreløpig ikke lyktes Dagbladet å få en kommentar fra Digitaradio Norge i forbindelse med denne saken.

Per Morten Hoff mener på sin side at pengene lytterne må punge ut med for å skaffe seg DAB-dekning er mer enn kritikkverdig.

- Dette med DAB er jo egentlig bare sløseri. Man må kjøpe vanvittige mengder nye radioer og regningen dyttes over på lytterne, mener Hoff.

I noen tilfeller må lytterne ut med opptil 14 000 kr for ettermontering av radio med DAB-signal i bilen.

Norge og NATO i DAB-konflikt

Hoff understreker at, i motsetning til Norge, har både Danmark og Sverige gjennomført betydelige risiko- og konsekvensanalyser.

- Det kom vel en liten beredskapsanalyse her i Norge på rundt 13 sider, men det er ingenting i forhold til den som kom i Sverige på opptil 120 sider.

Det er spesielt dette med nasjonalt beredskap som er i fokus. Det har vært en stor diskusjon rundt dette i Danmark da frekvensområdet som DAB sendes på er delt og NATO har primærstatus.

Dette betyr at de kan slå av store deler av DAB-signalet.

Når NATO har fortrinnsrett på signalene ved behov, er det fare for at styresmaktene får problemer med å gi informasjon til befolkningen i en krisesituasjon.

- Man kan jo ikke vente tre-fire dager på å få tillatelse om å bruke nettverket hvis landet skulle bli invadert, legger Hoff til.

Selv om stenging av radionettverket ved en invasjon er rent hypotetisk, har faktisk sendingene på DAB-nettverket allerede blitt lagt ned.

Dette skjedde under en NATO-øvelse i Bergen tidligere denne måneden. Også i Sverige har man fryktet at DAB-nettet kan svekke militærberedskapen, noe som førte til at landet gikk imot DAB.