- Norge tør ikke utfordre Russland

Mener oljeinteresser kommer foran alt i Barentshavet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Siden 1993 har Norge hatt en forskrift som gir adgang til å sette fiskefartøy på en såkalte «svartelister».

Særlig russiske piratfiskere har preget listene. Listene brukes som arbeidsredskap av blant annet norsk kystvakt, fiskekjøpere som vil unngå mulig ulovlig fangst - samt andre lands myndigheter.


«Elektron» utelatt

Fiskeri- og kystdepartementets nye IUU-liste (fartøy tatt for illegalt, uregulert eller uregistrert fiske) er det siste våpenet i kampen mot piratfiskerne. Lista kom 1. mai i år.
 
- Det er ille å havne på den, det betyr blant annet at skipene ikke kan få reparasjoner utført i norske havner og de kan ikke losse noe, blant annet, sier fiskeri- og kystminister Helga Pedersen til Dagbladet.no.

Men flere berømtheter er ikke med, blant annet «Elektron» som i 2005 kidnappet to kystvaktkontrollører og satte kurs for russisk sone.

Det er bare fire russiske fartøy på lista. Greenpeace mener årsaken er frykt for å støte fra seg Russland i kampen for oljeressursene i Barentshavet.

President Vladimir Putin omtalte i sommer Statoil og Hydro i positive ordlag. Regjeringen har jobbet på flere fronter for å bedre forholdet til Russland og for å finne en løsning på grensedragningen utenfor finnmarkskysten.


- Stockmanfeltet har skylda 

- De har latt være å føre opp mange russiske pirattrålere. Norske myndigheter har sendt over ti tjuvfisksaker til russiske domstoler, men tør ikke svarteliste disse båtene selv. Det er merkelig, sier leder i Greenpeace Norge Truls Gulowsen.

Les mer om dommene hos Fiskeridirektoratet.

Greenpeace hevder at bevisene mot flere av båtene på listen er svakere enn flere russiske som ikke er oppført.

- Mener norske myndigheter at de ikke kan dokumentere at «Elektron» har vært delaktig i tjuvfiske? spør Gulowsen.

Han peker på konkurransen om gassavtaler på Stockmanfeltet som et eksempel på hva som kan stå i veien for avgjørelsen om å legge ekstra press på russerne.

Les: Fortsatt håp for Statoil på Stockman

Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen av- feier Gulowsens anklager.



- Bare Greenpeace mener dette
- Dette er det bare Greenpeace som hevder. Vi har tre ulike svartelister, og for å havne på IUU-listen må vi ha registrert lovbrudd etter at listen ble satt ut i live 1. mai. Ellers ville den hatt tilbakevirkende kraft og det truer rettssikkerheten, sier Pedersen til Dagbladet.no.

- Men 1. mai er det satt opp 45 fartøy på lista. Og forholdene som de er satt opp for er jo langt eldre. Hvorfor er ikke også russiske fartøy som «Elektron» omfattet av den tilbakevirkende kraften?- Dette må Fiskeridirektoratet svare på, det er de som bestemmer nøyaktig hvilke båter som skal føres opp. Men om vi tar «Elektron» i et lovbrudd i dag, så er jeg sikker på at den vil havne på lista, sier Pedersen.

- Vi har verdens mest omfattende svartelistingssystem.
Greenpeace er ikke fornøyd med forklaringen og krever at flere eldre saker revurderes.

- Det er naturlig at man lister opp de fartøyene man har informasjon og beviser mot, være seg russiske eller ikke. Vi frykter at regjeringen ikke tør ta kampen med russiske pirater fordi kampen om olje og gass går foran alt i Barentshavet, sier Gulowsen.


Avslørte pirater

I fjor høst

avslørte Dagbladet Magasinet store leveranser av illegal fisk til Spania. Fisken ble transportert fra Barentshavet og ned til den spanske vestkysten om bord på transportfartøyene «Regor» og «Rustavi» (se kart).

Torsken stammet fra den fellesforvaltede norsk-russiske stammen og var fisket i russisk sektor i Barentshavet.

Russiske «Rustavi» stod i fjor på direktoratets liste over transportfartøy som deltok i transport av illegal fisk. Den er ikke å finne i direktoratets IUU-liste. Det er heller ikke russiske «Regor», som i fjor leverte umerket fisk som norsk Kystvakt mener kan stamme fra «Elektron».

ORGANISERT KRMINALITET: Spania har i flere år vært frihavn for levering av illegal fisk fra norsk og russisk sone i Barentshavet. Her ligger de russiske transportskipene Regor og Rustavi til kai i Port Marin før lossing i november i fjor. Ombord var det illegal fisk for millionbeløp. Ingen av dem står på den nye svartelista. Foto: Jo Straube/Dagbladet
ORGANISERT KRMINALITET: Spania har i flere år vært frihavn for levering av illegal fisk fra norsk og russisk sone i Barentshavet. Her ligger de russiske transportskipene Regor og Rustavi til kai i Port Marin før lossing i november i fjor. Ombord var det illegal fisk for millionbeløp. Ingen av dem står på den nye svartelista. Foto: Jo Straube/Dagbladet Vis mer
REISERUTA: Dette er reiseruta mange russiske transport har tatt i bruk for å frakte illegal fisk ut av Barentshavet. Med det nye havnestatsdirektivet er det vanskligere. Faksimile: Dagbladet
REISERUTA: Dette er reiseruta mange russiske transport har tatt i bruk for å frakte illegal fisk ut av Barentshavet. Med det nye havnestatsdirektivet er det vanskligere. Faksimile: Dagbladet Vis mer
- Norge tør ikke utfordre Russland
ULOVLIG - MEN BARE ÉN PÅ LISTA: Bildet er av en ulovlig omlasting av fisk. Til venstre ser man transportskipet Castor. Til høyre pirattråleren Aleksey Afanasyev som omtales som
VIL HA NY GJENNOMGANG: Kampanjeleder i Greenpeace Norge Truls Gulowsen.
AVVISER KRITIKK: Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen ombord i kystvaktfartøyet KV Harstad på kaia i Kirkenes ifjor for å snakke om svart fiske. I bakgrunnen to russiske trålere.