- Norge trenger gjeldstelefon - men NAV sier nei

Foreningen Fattignorge ønsker å få på plass en gjelds-hjelpetjeneste i Norge. Men NAV mener det offentlige tilbudet er godt nok.

GJELDSPROBLEM: Georg Rønning (t.v.), daglig leder i Foreningen Fattignorge, og informasjonsrådgiver Per Magne Thalberg setter opp banner på Eidsvolls plass foran Stortinget torsdag. Foreningen Fattignorge har startet tjenesten gjeldstelefonen.no.
Foto: Erlend Aas / Scanpix
GJELDSPROBLEM: Georg Rønning (t.v.), daglig leder i Foreningen Fattignorge, og informasjonsrådgiver Per Magne Thalberg setter opp banner på Eidsvolls plass foran Stortinget torsdag. Foreningen Fattignorge har startet tjenesten gjeldstelefonen.no. Foto: Erlend Aas / ScanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Foreningen Fattignorge står i dag foran Stortinget og deler ut DVDer til politikere. Budskapet er enkelt: De håper nå at politikerne kan for alvor engasjere seg i et voksende problem: stadig flere nordmenn sliter med gjeld.  

Ifølge Statistisk sentralbyrå er bare en av seks nordmenn gjeldfri. Hele 83 prosent av alle norske husholdninger skylder penger.  

- Alle de vi er i kontakt med trenger hjelp fordi de har gjeld og ingen steder å henvende seg. Mange vil ikke bruke kommunale tilbud fordi de har angst for å ta kontakt med det offentlige, forteller leder for foreningen Fattignorge til Dagbladet, Georg Rønning.  

Ny gruppe med gjeldsproblemer - Vi ser også en ny gruppe som rammes. Det er mennesker som er i jobb men har opplevd en endring i livssituasjonen, ofte på grunn av familie eller jobben. Selv med en fast jobb får man ikke endene til å møtes. Det er viktig å ta tak i situasjonen raskt, før problemene blir uhåndterlige, heter det i brevet til politikerne fra foreningen.  

Siden juli 2008 til juli i år har de norske husholdningenes gjeld økt fra 1.820 milliarder til 2.060 milliarder kroner, en årlig vekst på 5,8 prosent. 

Mer enn hver femte husholdning har en gjeld som er tre ganger så høy som bruttoinntekten, ifølge tall fra Norges Bank og Statistisk sentralbyrå.    

FattigNorge ønsker å få midler til å drive en gjeldstelefon, inspirert etter det engelske selskapet Consumer Credit Counselling Service, som holder til i Leeds.

Det er en frivillig stiftelse som har over 850 ansatte, og som ifølge Fattignorge hjelper over 350 000 personer hvert år. 

NAV sier nei - En slik tjeneste vil gi samfunnsgevinst: man får dem som sliter på beina, slik at de igjen blir ressurser, sier Rønning.  

Fattignorge har allerede etablert gjeldstelefonen.no, men mangler midler til drift.

De har fått avslag på søknad om støtte hos NAV, fordi NAV mente en slik tjeneste skulle være en del av det offentlige tilbudet.  

Økonomisk rådgivning er en lovpålagt tjeneste i kommunene, og NAV har selv startet telefontjenesten 800gjeld, men ifølge Fattignorge fungerer denne tjenesten dårlig.  

- Dette pirker bare bort i overflaten. Tilbudet til NAV er en forebyggende tjeneste som ikke gir hjelp til de som trenger den mest. Det ligger ikke noen mulighet for saksbehandling i tilbudet. Det vi trenger er et fullverdig tilbud som også kan ta hånd om kreditorkontakt, sett opp forslag til nedbetalingsavtaler og være med dem i hele prosessen. Dette kan vi gi dem etter den engelske modellen gjennom gjeldstelefonen.no.  

Rønning forteller at gjeldstelefonen ikke bare er et telefontilbud, men skal også gi selvhjelpveiledning på nett, og hjelpe brukere praktisk i møte med kreditorene for å finne løsninger og sette opp nedbetalingsavtaler:  

- Vi erfarer at langt de fleste som kontakter oss har gjeldproblemer som ikke lar seg løse ved en samtale på telefonen. Vi mangler et ikke-offentlig tilbud som er gratis for bruker og har en betryggende kvalitet.

- De med gjeldsproblemer har behov for kreditorforhandlinger, nedbetalingsavtaler og eventuelt søknad om gjeldsordning. Vi synes at det er svært beklagelig at disse viktige tjenestene ikke finnes i NAV sitt tilbud.  

- Laget DVD For å nå igjennom til politikerne har Fattignorge nå dannet et eget produksjonsselskap, og laget en DVD fra sitt besøk hos hjelpetjenesten i England. Denne DVDen deler de i dag ut til politikere utenfor Stortinget: 

 - Vi tar i bruk film for å lettere nå frem med budskapet vårt. Vi vet at de fleste i dag har trangt med tid til å lese alt de får tilsendt. 

 - Vi håper nå på politikerstøtte, slik at vi kan gi dette tilbudet en sjanse, sier Rønning til Dagbladet.

- Positive politikere Thor-Erik Forsberg, Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet i arbeids- og sosialkomiteen, er en av mange som fikk DVD utenfor Stortinget i dag, og han er svært positiv til innspillet fra Fattignorge:  

- Foreningen Fattignorge peker på at det tilbud som vi har i dag er mangelfullt, og vi vet at det er mange som sliter med gjeldssituasjonen. Dette er et godt innspill for å finne en løsning på å få færre med gjeldsproblemer. 

 - Jeg setter pris på at organisasjoner tar opp en slik type problemstilling. Jeg vil ta kontakt med Georg Rønning om dette. Fattignorge peker på tre vesentlige ting: det er for lite kapasitet og for stort behov, det er for stor terskel for folk å ta kontakt med det offentlige, og at man nå må ta grep for å hindre at flere kommer i en vanskelig gjeldssituasjon.  

Også Sylvi Graham fra Høyre synes innspillet fra Fattignorge er verdt å se nærmere på:  

- Dette er et spennende prosjekt, og kan være interessant å se nærmere på. Jeg har stor forståelse for at mange opplever at dagens tilbud er for dårlig, at det er for lang saksbehandlingstid og at man ikke får god nok oppfølging.  

- Jeg synes det er flott at Fattignorge kommer med konkrete innspill for hvordan løse en slik situasjon på en bedre måte, sier Graham til Dagbladet.

VIL HJELPE GJELDSOFRE: Georg Rønning, daglig leder i Foreningen Fattignorge, stiller i dag foran Stortinget. Han håper politikerne kan gi sin støtte til Gjeldstelefonen.no. Foto: Erlend Aas / Scanpix
VIL HJELPE GJELDSOFRE: Georg Rønning, daglig leder i Foreningen Fattignorge, stiller i dag foran Stortinget. Han håper politikerne kan gi sin støtte til Gjeldstelefonen.no. Foto: Erlend Aas / Scanpix Vis mer