TAPTE: Svenske-flyet Gripen.                                                                                                                       Foto: REUTERS/Michael Buholzer/Scanpix
TAPTE: Svenske-flyet Gripen. Foto: REUTERS/Michael Buholzer/ScanpixVis mer

Norge vil forklare svenskene hvorfor de tapte

Svenskene er irriterte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Regjeringen har invitert det svenske forsvarets materiellorganisasjon (FMV) til Norge for å forklare i større detalj hvorfor Gripen NG kom til kort overfor F-35.

Beslutningen som ble kunngjort av statsminister Jens Stoltenberg (Ap) torsdag, har utløst så vel forundring som irritasjon hos produsenten SAAB og i politiske miljøer i Sverige.

Forsvarsminister Sten Tolgfors sier til TT at han gjerne vil ha en nærmere forklaring på hvorfor Norge underkjenner Gripen.

Tolgfors savner spesielt en grundigere redegjørelse om hvordan Gripen kunne bli vraket på pris og militære egenskaper.

Statssekretær Espen Barth Eide (Ap) i Forsvarsdepartementet sier at statsministeren og flere medlemmer av den norske regjeringen ringte sine svenske motparter, samt SAAB-ledelsen og Materiellverket, like før nyheten ble sluppet i Oslo.

En halv time

- Vi ringte en halv times tid før kunngjøringen, på samme måte som vi underrettet amerikanerne. Og jeg vil gjerne understreke at vi aldri har sagt at Gripen NG blir et dårlig fly. Det er bedre enn dagens F-16. Men det når ikke opp til F-35, sier Barth Eide til NTB.

Ledelsen i kampflyprosjektet i FD hadde fredag et møte med den svenske forsvarsattacheen i Oslo for å forklare hvorfor vedtaket ble som det ble.

- Dessuten har vi invitert FMV, som forhandlingsmotpart, til et møte der vi går grundigere til verks. Her må det gjerne komme regjeringsmedlemmer og sjefer i SAAB. Men det er grenser for hvor mye vi kan fortelle om konkurrentens egenskaper, sier Barth Eide.

Han forstår svenskenes skuffelse, men avviser påstander om at ledelsen i FD har sagt at de to konkurrentene har innfridd alle de kravene som er stilt fra norsk side og at begrunnelsen derfor virker konstruert.

Fire ble til to

- De opprinnelige fire, inkludert fransk Rafale og det felleseuropeiske Eurofighter, ble i en tidlig fase godkjent som fullverdige konkurrenter, sier Barth Eide.

Så valgte de to å trekke seg ut, og løpet fortsatte med Gripen og JSF. Avgjørelsen falt på bakgrunn av de svært detaljerte og oppdaterte opplysningene forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen fikk fra de to produsentene 28. april i år.

- De vurderingene som er gjort siden da, etterlater ingen tvil om hvem som er best. Det er ugjendrivelige sant at F-35 er det beste flyet, sier statssekretæren i Forsvarsdepartementet.

Mer avansert

Han viser til militære egenskaper som nedskytningsgrad, sensorkapasitet, radartydelighet og elektronisk utstyr.

- F-35 er på disse områdene i en helt egen klasse, legger han til.

Statssekretæren avviser spekulasjoner om at Lockheed Martins pristilbud umulig kan holde og at kjøpesummen virker mistenkelig lav, nærmet som et underbud for å få Norge til å kjøpte amerikansk.

- Vi har en smule erfaring med materiellkjøp. Dessuten har vi dataverktøy og ekspertise som kan det med å lese anbud og som har vurdert begge lands kalkyler og de usikkerhetsmomenter som ligger i produksjonsantall og prisvekst, sier han.

(NTB)