Norges DYRESTE bruktbil

Dette er Norges dyreste bruktbil. Bla opp 1650000 kroner og skjønnheten er din. Bilen - en Ferrari F355 - ble førstegangsregistrert i juni 1996, og er kjørt 6500 kilometer «bare på sommerføre», som det heter i annonsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi tok den i innbytte mot en del Hyundai og Mazda, sier Kristian Kolberg i Kolberg Motors til Dagbladet. Han vekker unektelig oppsikt når han kjører den knallrøde sportsbilen rundt Iglebæks bruktbilhall på Ensjø ved Oslo.

Ikke utstilt

Tro ikke at den 380 HK sterke Ferrarien står utstilt til allmenn fristelse i hallen. Vidunderet står tvert imot godt tildekket og bortgjemt fra biltyver som selger slike biler illegalt i utlandet.

- Ny koster den ca 2,3 millioner kroner. Vi har fått en del henvendelser. Mange ringer bare for å snakke Ferrari, men et par har vist meget sterk interesse. Ferrari-kjøp i Norge er tross alt ingen impulshandling, påpeker Kolberg.

Han vil ikke ut med navnet på personen som byttet denne bilen med toppfart på 300 km/t inn i Mazda og Hyundai. Vedkommende må imidlertid ha fått et stort antall biler for de 1650000 kronene. Store utgifter til bilholdet av Ferrarien må han også ha hatt. Verditapet på ni måneder er 800000 kroner - det vil si hele 30000 kroner dagen eller 123 kroner pr. kjørte kilometer.

34 Ferrarier

Bilen ble importert som ny til Norge i juni 1996. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken ble det da registrert en Ferrari 355 på et firma i Ringsaker kommune.

Det ruller 34 Ferrarier med norske skilt på veiene. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken er 27 av dem i privat eie. Bare én er registrert på en kvinne. Hun bor i Sandvika og sitter bak rattet i en Ferrari 328 GTS 87-modell.

Ferrari-eierne for øvrig er menn i alderen fra 27 til 60 år. Ingen av dem bor nord for Bergen, 11 av bilene er registrert i Oslo. Bilene er konsentrert i Oslo og Stavanger, mens Bergen bare kan skilte med en Ferrari. Det finnes flest 328, mens fire sitter bak rattet i Ferrari Testarossa. Den eldste Ferrarien er årsmodell 1958.

I gode tider som disse går Ferrari-salget strykende. Ifølge den norske Ferrari-agenten Knut Halland A/S venter nå fire nordmenn på sin splitternye Ferrari. I tillegg tar racerkjører Harald Huysman hjem en Ferrari som flyttegods - avgiftsfritt, fordi han har bodd mer enn fem år i utlandet.

HOS MAZDA: Norges dyreste bruktbil finner du hos Mazda og Hyundai-forhandler Kolberg Motor. Men det er langt fra noen asiatisk lavpris som er satt på ruta til italieneren, en Ferrari F355.