«Norges Guantanamo»

Al-Jazeeras norske korrespondent med oppsiktsvekkende påstander om Ringerike fengsel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no) I går hevdet verdens største arabiske nyhetsmedium, Al-Jazeera, at det norske fengselet har en «spesialavdeling for terrorisme».

Det er nyhetskanalens norske korrespondent Samir Shatara som kommer med den oppsiktsvekkende nyheten.

«Det vises til en av avdelingene i fengselet, som ligger i Tyristrand fylke [sic!] i Sør-Norge. Dette er en spesialavdeling for fanger som er anklaget i saker som har forbindelse med det som kalles terrorisme,» skriver korrespondenten på Al-Jazeeras arabiskspråklige nettsider.

- Hvis det står det, er det galt. Kanskje det har oppstått en feil i redaksjonen, sier Shatara til Dagbladet.no.I artikkelen på al-Jazeera.net, som daglig leses av millioner av arabisktalende, heter det videre at norske advokater har omdøpt Ringerike fengsel til «Norges Guantanamo». Shatara skriver at advokat Morten Furuholmen i en uttalelse til al-Jazeera sier at de innsatte behandles svært dårlig, ved at de holdes isolert i inntil seks måneder, noe som setter dype spor og fører til psykiske lidelser.

Avviser

Advokat Furuholmen sier til Dagbladet.no at han står for kritikken av Ringerike fengsel, men avviser at han har snakket med den jordanske Oslo-korrespondenten.

- Jeg har ikke snakket med al-sharia eller hva du kaller dem. Al-Jazeera sier du? Jeg har ikke snakket med noen journalist derfra, så det er litt arabisk vinklet, for å si det sånn, sier Furuholmen og legger til:

- Men når det er sagt, så står jeg inne for kritikken mot sikkerhetsavdelingen.

GUANTANAMO: Ringerike fengsel omtales av verdens største arabiske nyhetsmedium som «Norges Guantanamo». Foto: Scanpix
GUANTANAMO: Ringerike fengsel omtales av verdens største arabiske nyhetsmedium som «Norges Guantanamo». Foto: Scanpix Vis mer

Beklager feilen

Etter at Dagbladet.no i formiddag ringte Oslo-korrespondenten, la nyhetskanalen seg flat og rettet ordet «terrorisme» i artikkelen til «alvorlig forbrytelse».

- Vi beklager. Jeg skjønner ikke hvordan denne feilen er oppstått. Jeg har snakket med min sjef, og vi skal rette det, for det er feil. Jeg tror de har rettet det allerede, sier Shatara til Dagbladet.

- Har du snakket med advokat Morten Furuholmen, slik det står i artikkelen?

- Nei. Jeg forsøkte å ringe ham, men han var ikke på kontoret, sier en beklagende Shatara.

PS! Al-Jazeeras norske korrespondent hadde i 2004 den eksklusive nyheten om at norske soldater kan ha deltatt i drapet på kona og de fire døtrene til al-Qaidas nestleder. Den gang var militæreksperten «Line Hirnsrid» Al-Jazeeras kilde. Hennes navn ble fjernet fra artikkelen etter at VG avslørte at ingen andre militæreksperter hadde hørt om «Hirnsrid».

BEKLAGER: Al-Jazeeras norske korrespondent Samir Shatara beklager feil i artikkelen som kunne gi inntrykk av at Norge hadde en Guantanamo-avdeling for terrorister.