Dermed f?r ogs? nordmenn se sin historie. Overgrepene skjedde i den norske nasjonens navn, og i tillegg til den selvf?lge at dagens Norge n? gj?r det som kan gj?res godt igjen mot de overlevende, kreves det at ogs? vi tar l?rdommen om oss selv p? alvor.
- Opprullingen av forholdet til de reisende er norsk glasnost. Det begynte for alvor rundt 1990 med Britt Karin Larsens bok
, s? kom Olav Rune E. Basterups bok om El Jukan, mens Joar Tran?y dokumenterte hvordan lobotomering og sterilisering ble brukt av storsamfunnet i kampen mot dem som ikke ville v?re bofaste. I fjor kom Basterups og Sivertsens bok , med de siste dagenes reportasjer er dokumentasjonen ytterligere befestet.
- Det er til gagns bevist at den norske stat drev etnisk rensing for ? kvitte seg med et folk som ikke passet inn i nasjonalstaten. Og dette skjedde langt inn i etterkrigstida. Norsk misjon for hjeml?se satte utryddelse og omskolering i verk og bestyrte Svanviken arbeidskoloni, men blant andre helsedirekt?r Karl Evang, motstandsmannen Johann Scharffenberg og professor i psykiatri Olav ?deg?rd, velansette st?ttespillere for det norske demokratiet og den norske rettsstaten, argumenterte for tvangstiltakene.
- Dette skjedde mens Norge med fem ?rs mellomrom feiret seieren over den tyske nazismen, og samtidig med at vi bygde oss opp som verdensmestere i moral. Parallelt med avsl?ringene av hva den norske nasjon har gjort mot sine minoriteter, har vi sendt fredsmeklere ut i verden og krevd at ansvarlige for folkemord andre steder p? kloden skal stilles til ansvar for forbrytelser mot menneskeheten.
- Riktignok har n? Stortinget vedtatt at de overlevende skal f? en billighetserstatning p? omkring 50000 kroner, men storsamfunnet vil ikke v?re for raust. If?lge leder av Romanifolkets landsforening, Leif Bodin Larsen, kreves det at ofrene m? bevise overgrepene i en rettssal. Bortsett fra at et ?delagt liv aldri kan m?les i penger, er det en uhyggelig belastning ? fortelle om overgrep man har gjort sitt beste for ? glemme.
- Det dreier seg om systematisk mishandling av barn, ved ? tvinge dem til ? ligge tre dager i senget?yet hvis de tisset p? seg, om ? stenge livredde sm?rollinger inne i kullkjellere dager p? rad - alt sammen for ? drive tateren ut av dem og gj?re dem til s?kalte mennesker, eller slik Svanvikens bestyrer Knut Myhre ordla seg i 1963:
- Det er sannsynlig at en slik
- Ogs? v?r historie kommer langsomt til syne. Det moderne Norge blir uforst?elig n?r vi ikke tar hensyn til at ogs? her til lands er vi i stand til systematisk ? beg? forbrytelser og mishandle forsvarsl?se, hvis bare begrunnelsen er god nok. Det onde har ikke statsborgerskap p? Balkan. Det utgj?r en del av v?re egne fristelser. Og hver is?r kan gi etter dersom ordren kommer fra tillitvekkende hold og er velbegrunnet - for eksempel ? vinne den urgamle krigen mellom bofaste og omreisende.
- Det er en konflikt som har herjet menneskeheten siden Kain og Abels dager, og det er p? ingen m?te uproblematisk ? bygge et samfunn som gir rom for begge livsformene. Men til nasjonalstatstanken h?rer ikke bare at hele befolkningen skal smis til en nasjon. Den avf?dte menneskerettserkl?ringen, og den setter den enkelte, ikke gruppen, som ukrenkelig rettssubjekt. Hva dette vil si i praksis, er noe av det ogs? nasjonen Norge m? l?re. Det kan vi ved ? ta inn over oss v?re egne ugjerninger mot enkeltmennesker som syntes fremmede og farlige.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger