Norgesreklame i millionklassen

I siste utgave av det internasjonale magasinet Time blir Hurtigruta og Kyst-Norge skrytt opp i skyene over hele fem sider.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-  Nå må norske reiselivsaktører følge opp reklamen, sier HSH-direktør Rolf Forsdahl.

«Beskrivelser av Norskekysten er dømt til å bli utilstrekkelige. Denne reisen har lært meg alt om prakt og skjønnhet,» skriver journalisten Lydia Itoi i det verdensomspennende bladet Time. Hun har tatt turen med Hurtigruta fra Trondheim til Hammerfest, og er full av lovord. «Jeg ønsket at turen aldri skulle ta slutt,» skriver hun.

Er verdt millioner

Hurtigrutedirektør Knut Sevaldsen er selvsagt storfornøyd med omtalen. -  Over 30 prosent av våre passasjerer reiser hit på grunn av medieomtale, så slike artikler betyr enormt mye. Den samlede medieomtalen i året er verdt over 50 millioner kroner, sier han.

Også Rolf Forsdahl, reisebransjedirektør i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon, smiler bredt.-  Time når et mer kjøpesterkt og kvalitetsbevisst publikum enn det reklamen vanligvis gjør. En artikkel som dette, på toppen av den øvrige reklamen for Kyst-Norge, har en millionverdi, sier han.

Høye forventninger

Forsdahl legger vekt på at den positive medieomtalen nå må følges opp av reisebransjen.

-  Slik reklame skaper høye forventninger. Hvis ikke vi følger opp kravene til kvalitet og service vil det slå tilbake på oss selv, mener Forsdahl, som råder turistaktørene til å trene opp service-musklene. Han får støtte fra Sevaldsen.

 GEDIGEN PR:  Magasinet Time sparer ikke på godordene i sin omtale av Norge som turistmål.
GEDIGEN PR: Magasinet Time sparer ikke på godordene i sin omtale av Norge som turistmål. Vis mer

-  Mange av passasjerene reiser på grunn av anbefalinger fra venner og familie, så vi er helt avhengige av å kunne tilby topp kvalitet, sier hurtigrutedirektøren.

Tida står stille

Ifølge Sevaldsen er det den storslagne naturen som lokker folk om bord i Hurtigruta, noe som også gjaldt journalist Itoi. Hun lyttet til Edvard Grieg underveis, men fant snart ut at landskapet «spilte sin egen musikk». «Utsikten fra ferjevinduet er alt du trenger. Tida står stille, men fjellene utgjør et panorama som stadig forandrer seg,» skriver hun.