Ut i verden:  Norrøna har lyktes godt med å ta det norske turtøyet ut i verden, og har snart halvparten eksport. Foto: Finansavisen
Ut i verden: Norrøna har lyktes godt med å ta det norske turtøyet ut i verden, og har snart halvparten eksport. Foto: FinansavisenVis mer

Norrøna selger turtøy for 400 millioner - nå er det utlandet som venter

Nærmer seg en eksportandel på 50 prosent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Mange norske produsenter av turtøy har de siste årene satset på eksport, men Norrøna er en av få som virkelig har fått det til.

I fjor var salget fordelt med 55 prosent i Norge og resten i utlandet.

Omsatte for nærmere 400 mill. - I år så ser vi at vi øker enda mer ute, og nærmer oss en fordeling på 50/50, sier salgsdirektør Bjørn Fjellstad til Finansavisen.

Resultatene for i fjor er ennå ikke styrebehandlet, og selskapet ønsker ikke å gå ut med ureviderte tall. Men lite tyder på at det har gått noe særlig dårligere enn i 2013.

Da omsatte konsernet for 399 millioner kroner og satt igjen med 76 millioner kroner før skatt, skriver Finansavisen.

Selv om det norske markedet står for over halvparten av virksomheten, er det utlandet som er fokus for den videre satsningen.

- Markedet er enormt stort Norrøna ser særlig Tyskland som et viktig marked. Allerede er Tyskland det nest største markedet, foran Sverige. Selv om Sverige er viktig, er likevel potensialet i Tyskland mye større.

Norrøna er mest kjent for bekledning til ski- og snowboardkjørere, men lettere turtøy er noe som kan selges til langt flere. Det er her de tyske forbrukerne kommer inn.

- Vi har kolleksjoner som er tilpasset dette segmentet, vi kaller det for lightweight trekking. Et eksempel er Bitihorn-kolleksjonen, hvor jakken kan pakkes sammen til en snøballs størrelse, og tas på hvis det kommer en skur, forklarer Fjellstad.Hiking er stort i Tyskland, og bare i Bayern bor det 13 millioner mennesker og dette markedet er neste målet for tradisjonsrike Norrøna.

- Markedet er enormt stort og det å nå ut til så mange innenfor et begrenset markedsføringsbudsjett er det som er utfordringen, sier markedsdirektør Martin Lien.

Venter bestydelig større eksportandeler I tillegg til Norge, Tyskland og Sverige selger Norrøna også i en rekke andre land. I Sveits, Østerrike, Frankrike og Italia er de relativt godt kjente, men kanskje først og fremst blant kjernebrukerne. I noen av de hotteste butikkene i alpene finner kundene jakker fra Norrøna side om side ved for eksempel Arcteryx.

- Vi er fornøyd med utviklingen i markedsposisjonen vår. Om ti år håper vi at eksportandelene er betydelig større enn i dag, sier Fjellstad.

Flere saker: Aksjene Hermanrud mener du bør handle
Venter rentekutt i mai
Clintons valgkamp-mannskap tar form