Romforskning

Norsk amatørforsker overrasker Nasa. Har funnet stjernestøv på hustak i Oslo

Jon Larsens steiner fra det ytre rom er blitt verifisert ved Natural History Museum i London.

STJERNESTØV: Ifølge Jon Larsen og London Imperial College, så er dette stjernestøv funnet på hustak. Foto: Jon Larsen/Project Stardust Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): For åtte år siden tørket Jon Larsen av en voksduk utenfor hytta på Nesodden. Igjen lå det en liten stein som blinket. Hvor kom den fra?

Det spørsmålet var starten på Larsens jakt etter stjernestøv - et prosjekt som denne måneden ble erklært som en suksess.

I en artikkel publisert i tidsskriftet Geology, som drives av Geological Society of America, skriver nordmannen og andre forskere at de har oppdaget kosmisk støv på hustak i byene Paris, Berlin og Oslo.

- Funnene var identiske med stjernestøvet som tidligere er blitt funnet på Sydpolen. Sensasjonen var et faktum, sier den selvlærte forskeren om resultatene han har kommet fram til i samarbeid med blant annet professor Matthew Genge ved London Imperial College.

Regnet som nesten umulig

Funnene til Larsen består av aerodynamiske steiner på rundt 0,1 til 0,4 millimeter, oppdaget på steder som taket på Valle Hovin i Oslo. Disse har han filtrert ut fra annen masse ved hjelp av magnet og fingitter.

Årsaken til at Larsen omtaler funnene som en sensasjon, er enkel.

Tidligere har vitenskapelig konsensus vært at det er nesten umulig å identifisere stjernestøv i byområder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.