Norsk ammunisjon går som ei kule

Staten eier 50 prosent, tjener millioner på omstridt ammo-salg til utlandet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Raufoss-baserte Nammo, som staten eier halvparten av, hadde et resultat før skatt på 216,5 millioner kroner i fjor. Det er en forbedring på heftige 67 prosent fra 2004. Mye skyldes kraftige kutt i antallet ansatte, men omsetningen økte med over 120 millioner kroner.

Selskapene i konsernet produserer i hovedsak militær ammunisjon, missiler og rakettmotorer.

Selger skudd til Singapore

Hele 60 prosent av Nammos omsetning på over 1,64 milliarder kroner skjer nå utenfor Skandinavia.

27 prosent er eksport til USA, mens også land som Singapore, Malaysia, Japan og Australia nyter godt av ammunisjon fra det norske konsernet. Utenlandsandelen har økt kraftig de siste årene

- Vi satser på spesialprodukter med høyt teknologisk nivå. Det er en utfordring at de nordiske landene bygger ned forsvarene sine, og vi kan ikke lykkes med vanlig ammunisjon. Der finnes det mange andre på markedet, fortalte konsernsjef Edgar Fossheim da han la fram de svært gode økonomiske resultatene i Oslo Plaza i formiddag.

Flinkest på skiskyting

- Vi er ledende på salongammunisjon, det er det Ole Einar Bjørndalen bruker, sier Fossheim. Han legger riktignok ikke skjul på hvor mesteparten av profitten ligger, i avlevering av kuler som skal drepe mest mulig effektivt i krig.

TJENER PENGER PÅ KRIG: Konsernsjef Edgar Fossheim er åpen om hvordan Nammos gode resultater blir til. Han vil ikke gå inn for strengere norske regler for våpensalg, så lenge utenlandske konkurrenter kan tjene på det. Foto: HARALD S. KLUNGTVEIT
TJENER PENGER PÅ KRIG: Konsernsjef Edgar Fossheim er åpen om hvordan Nammos gode resultater blir til. Han vil ikke gå inn for strengere norske regler for våpensalg, så lenge utenlandske konkurrenter kan tjene på det. Foto: HARALD S. KLUNGTVEIT Vis mer

- Produktene våre er lagd for å ødelegge det de treffer, det er det ingen grunn til ikke å være ærlig om, sier konsernsjefen, som ikke har latt seg ryste av den negative oppmerksomheten selskapet har fått, sist i Erling Borgens mye omtalte dokumentar \'Et lite stykke Norge\'.

I filmen blir salget av ammunisjon til blant andre USA og Australia  knyttet til disse landenes krigføring i Irak.

Mer ubehagelig for Nammo er trolig spørsmål fra humanitære organisasjoner rundt henholdsvis produkter på avveie i utlandet og effekten av konsernets eksplosive 12.7-ammunisjon på mennesker.

Torsdag i forrige uke kom en rapport fra Amnesty International Norge og Kirkens Nødhjelp om kontroll av norsk våpeneksport. Den konkluderer med at det er store smutthull i tiltakene som skal hindre at for eksempel Nammos produkter havner i deler av verden der det begås alvorlige menneskerettighetsbrudd.

Krever mer gjennomsiktighet

Rundt 80 prosent av av norsk eksport av våpen og ammunisjon går ifølge rapporten til land der Norge ikke krever innsyn i sluttbruken av våpnene. Organisasjonene mener industrien og norske myndigheter sammen bør utvikle en metode for merking av ammunisjon, for lettere å kunne spore den.

- Bedre merking ville også vært gunstig for selskapene, hvis de for eksempel kan avkrefte påstander om at ammunisjom som selges på internettauksjoner stammer fra deres fabrikk, sier kampanjeleder Tarje Wanvik i Kirkens Nødhjelp.

Han får imidlertid lite gehør hos Nammo, som mener et ensidig norsk krav om merking vil være konkurransevridende til ulempe for dem.

- Vi ønsker forsåvidt at dette kan bli bedre regulert, men da må det skje på lik linje med andre produsenter, sier Fossheim, som mener Nammo prøver å ta store forholdsregler ved salg til utlandet, og at selskapet er så ærlige om driften sin som mulig.

Men enkelte hendelser eller \'en kasse norsk ammunisjon som blir mistet under kamphandlinger i Afghanistan\' er det ifølge konsernsjefen umulig å unngå.

- Jeg er gammel soldat. Det ytterste ansvar ligger på den som trykker på avtrekkeren, mener Fossheim.

<B>OMSTRIDT</B>: Det norske konsernet leverer et bredt spekter av militær ammunisjon, også såkalt multipurpose 12,7 mm som ikke skal brukes mot mennesker fordi den ekspanderer når kulene treffer målet.
<B>- MÅ BLI BEDRE:</B> Med støtte i en fersk rapport mener kampanjeleder Tarje Wanvik i Kirkens Nødhjelp at Nammo og andre norske våpenselskaper må fronte merking av produktene i langt større grad.
<B>UTSTYRER KAMPFLY</B>: Nammo står blant annet bak Iris-T-missiler for jagerfly, her kjøpt av det tyske luftforsvaret.