Norsk aviskrig i Paris

Rasende grafikere gjør hva de kan for å ødelegge for Schibsteds gratisavis 20 Minutes i Paris. I dag gikk titusenvis av aviser i søpla. Samme skjebne har den svenske gratisavisa Metro fått.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Svenskeide Metro og Schibsted-satsinga 20 Minutes skal slåss om gratismarkedet i Paris. Men de to avisene har også en tredjepart å slåss mot - franske fagorganiserte.

Selv om Metro har undertegnet en distribusjonsavtale med fagforeningen i Marseille om distribusjon av avisa, er de langt fra noen avtale i hovedstaden Paris.

Her om dagen ble en lastebilsjåfør som fraktet avisene banket opp og havnet på sykehus. Avisene gikk bokstavelig talt i rennestensen.

Det samme skjedde i dag, med 20 Minutes.

Rundt 190 000 eksemplarer skulle distribueres. Over 25 prosent av opplaget ble ødelagt av sabotørene på lanseringsdagen.

Blir tøft

Med Metros erfaringer friskt i minne, kommer dagens hendelser ikke overraskende på den norske Schibsted-ledelsen.

- Vi var forberedt på vanskeligheter, og regner i verste fall ikke med å komme ut til leserne før om et par uker, sa konserndirektør Birger Magnus i Schibsted til Aftenposten i dag.

Han sier også at selskapet har mottrekk mot aksjonistene, men vil ikke røpe hva de går ut på.

Oppsigelser

Grunnen til de fagorganisertes raseri er fryk for å miste egne jobber. De frykter at gratisavisene skal undergrave den tradisjonelle pressen, skriver NTB.

  • 20 Minutes er en avlegger av et annet gratiskonsept, som fra før av er lansert Sveits under navnet 20 Minuten, der det langt på vei har utkonkurrert Metro.
  • I november i fjor kunngjorde Metro-konsernet at det la ned sine utgaver i Basel og Bern, mens utgivelsen i Zürcih skulle fortsette. 20 Minuten hadde da mer enn en halv million lesere i Sveits, mens Metro lå på noe over 320.000.
TØFF JOBB: Renholdsarbeiderne i Paris har en tøff jobb om dagen.
LANSERING: Lederen av 20 Minutes i Paris, Francis Jaluzot, presenerte i dag første utgave av gratisavisa. Den var det ikke mange som fikk se.
PAPIR: Paris vasser bokstavelig talt i aviser om dagen. Og slik kan det bli lenge enda.